Moet je hoofdletters gebruiken bij beeldhouwstijlen? (classicisme, archaïsche beeldhouwkunst, romeinse beeldhouwkunst, barok, etc.)

Ik ben bezig met een werkstuk en vraag me af wat de regels voor hoofdletters zijn bij stijlen. En moet er dan onderscheid gemaakt worden tussen 'barok' en 'Hellenistische beeldhouwkunst' wat betreft hoofdletters?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
3.8K

Antwoorden (1)

Nee.

De spellingregel die hier van toepassing is luidt: "Het woord waarmee we een historische periode benoemen of waarmee we de tijd indelen krijgt een kleine letter. Deze regel geldt voor courante teksten. In gespecialiseerde publicaties kan ervan worden afgeweken".

In de praktijk worden woorden die een vastomlijnde periode in de geschiedenis aanduiden van oudsher vaak met een hoofdletter geschreven. In het Groene Boekje van 1995 was dit ook nog de officiële spelling. Een aanduiding van een kunststroming krijgt echter toch een kleine letter.
Amadea