Wanneer gebruik je een enkel leesteken (') en wanneer een dubbel leesteken ('') ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Het beste antwoord

'' geeft aan wat er wordt gezegt, voorbeeld:

Jan zei: ''Ik ga de hond uitlaten"

' geeft een benadrukking (meestal sarcastisch) weer, voorbeeld:

Ik ben erg blij met 'de taart'.

In deze zin wordt eigenlijk aangegeven dat het object (de taart) niet echt lijkt op een taart.
Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dubbele aanhalingstekens gebruik je alleen om letterlijk weer te geven wat iemand zegt. In alle andere gevallen gebruik je enkele aanhalingstekens.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Let op dat dit soort conventies soms van land tot land verschillen. Engelse boeken gebruiken enkele aanhalingstekens soms ook voor letterlijke weergaven -maar Amerikaanse niet.