Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

schrijf je: 'ik zal erbij zijn' of ik zal er bij zijn?

is er een algemene regel voor het wel niet aaneenschrijven?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
148.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik zal erbij zijn.
We schrijven erbij aan elkaar als de combinatie een voornaamwoordelijk bijwoord is. Dat is het geval als u de combinatie kunt vervangen door het oorspronkelijke voorzetsel en een naamwoord. Ik zal erbij zijn: ik zal bij de vergadering aanwezig zijn.
Andere voorbeelden:
Welke kleur past erbij? (= welke kleur past ergens bij, bijvoorbeeld bij de vloer)
Je hoort erbij. (= je hoort ergens bij, bijvoorbeeld bij ons team)
Ik heb de postzegel erbij gestoken. (= ik heb de postzegel bij iets gestoken, bijvoorbeeld bij een brief)

Erbij wordt ook aan elkaar geschreven in enkele vaste combinaties. In die combinaties kunt u het voornaamwoordelijk bijwoord niet vervangen door een voorzetsel en een naamwoord omdat het samen met het werkwoord een eenheid vormt met een specifieke betekenis. Zoals:
Erbij hangen
Erbij komen
Erbij zijn (gesnapt zijn)


In andere gevallen schrijven we "er bij" in twee woorden. "Er" en "bij" zijn dan woorden die tot een verschillend zinsdeel behoren.
Bijvoorbeeld:
Wie gaat er bij de deur staan?
Ze werkte er bij de dienst Personeelszaken.
Hoeveel wil je er bijbestellen?
(Lees meer...)
SimonV
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding