Is de brug open als ik erover heen kan rijden?

Of is hij dan juist dicht?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
5K
Antoni
6 jaar geleden
Ik begrijp niet waarom deze vraag in de rubriek Etymologie staat. Etymologie gaat over de oorsprong, het ontstaan van woorden. Ik zie in de vraag niets dat refereert aan de oorsprong, het ontstaan van een woord. @djoury, is er een reden waarom je de vraag in deze categorie hebt geplaatst?

Antwoorden (3)

Dan is de brug niet open. De brug is open als de boten er onderdoor kunnen varen (voor zover het boten betreft die niet onder de gesloten brug door kunnen).
Dus: brug open = stoppen. Vaak zie je bij bruggen ook een bordje "brug open, motor uit". Dat is om te voorkomen dat auto's langdurig staan te ronken en te roken tijdens het wachten.

Voordat de brug open gaat, gaan de slagbomen dicht. Als de brug dicht is, gaan de slagbomen weer open.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar dat is toch raar? Bij de meeste dingen is het andersom, wanneer het open is is het goed, wanneer het dicht in kan je niet naar binnen. bij een winkel bijvoorbeeld. waarom is dit dan bij bruggen anders?
TurfGraver
6 jaar geleden
Een brug 'dicht' de overgang naar de ander kant. Hij dicht niet de doorgang.
Antoni
6 jaar geleden
De brug is open voor het scheepvaartverkeer.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
De brug is open, de weg is dicht.
De brug is dicht, de weg is open. Om verwarring te voorkomen: "De brug stond omhoog"
De brug is open als jij er niet overheen kan rijden. Als je te laat komt, kan je altijd zeggen dat de brug open stond.
Antoni
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
Dit vrijwel gelijktijdig geschreven en evenzeer goede antwoord verdient nog wat support. Welnu, omdat het bij spoorbruggen in verband met de noodzaak van het volgen van de treindienstregeling ondoenlijk is als de brug op willekeurige tijden vanwege de scheepvaart ineens een minuutje of 10 geblokkeerd is voor de treinen, zijn er in veel gevallen vaste ‘tijdvensters’ voor (eventueel facultatieve) brugopeningen vastgelegd.
In dat kader ligt ook reglementair vast dat de brug voor hoge schepen “geopend” wordt, en dat zij anders doorgaans gesloten is, m.a.w. “dicht” ligt. En daar gaat de vraag over. (Er zijn overigens ook drukbereden wegbruggen waar rekening gehouden wordt met de “dienstregeling” van het bekende spitsverkeer.) Onderstaand de relevante tekst uit het (zeer weloverwogen!) Besluit van 3 december 2004, houdende bepalingen met betrekking tot de spoorweginfrastructuur (Besluit spoorweginfrastructuur). “Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister [...];
Gelet op de artikelen [...] van de Spoorwegwet;
De Raad van State gehoord [...];
Gezien het nader rapport van Onze Minister [...]
Hebben goedgevonden en verstaan: [...] § 8. Spoorwegbruggen
Artikel 25 1 Onze Minister bepaalt:
a. voor welke beweegbare bruggen door hem vaste openingstijden worden vastgesteld;
b. welke beweegbare bruggen op verzoek van de schipper worden geopend volgens een door hem goed te keuren regeling van de beheerder;
c. welke beweegbare bruggen als regel geopend zijn, en alleen gesloten zijn als er een trein moet passeren; [...] 3 Onze Minister kan bepalen hoe lang voordat een trein een brug, als bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, moet passeren, met het sluiten van de brug kan of moet worden aangevangen. 4 Indien in een vaarweg ter plaatse van een beweegbare brug de scheepvaart is gestremd, kan in afwijking van hetgeen in of krachtens de vorige leden is bepaald, de brug gesloten blijven.”
Ik hou het op een vol of halfvol glas.
De brug is open voor verkeer wat erover moet maar gesloten als er watervekeer
Langs moet. Ik zeg langs, omdat de brug immers omhoog staat.