verstaan nederlanders vlaams?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
mensen uit het westen waarschijnlijk niet mensen die zuidelijker van de rivieren wonen wel
al blijft het moeilijk hoor
ronron1212
6 jaar geleden
Ik kom niet uit het zuiden maar versta de Vlamingen prima
Z512099
6 jaar geleden
De Nederlanders die ik sprak verstonden mij perfect, maar met het echte West-Vlaams of Limburgs gaan ze moeite mee hebben, ik ook.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nederlanders verstaan Nederlands en de Belgen spreken Nederlands (en/of Frans). Vlaams is NIET een (officiële) taal!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In het algemeen wel, al kunnen er af en toe misverstanden ontstaan en is de één er duidelijk beter in dan de ander. Ik heb er zelf weinig tot geen moeite mee, maar weet dat een vriendin van me aanvankelijk steeds harder ging praten toen haar Vlaamse Skype-contact aangaf haar niet te verstaan :-P Ik kom zelf uit Zeeland, dat scheelt een hoop. Het Zeeuwse dialect heeft soms haast meer overlap met het Vlaams dan met Hollands. Het verstaan van dialecten is afhankelijk van wat je gewend bent, maar dat geldt ook voor Nederlandse dialecten. Hoewel veel dialecten overeenkomsten vertonen, heb ik zelf duidelijk meer moeite met Gronings dan met Brabants. West-Vlaams versta ik weer prima, met dank aan Willem Vermandere. (Belgisch) Limburgs? Antwerps? Dat is toch een ander verhaal hoor..

Antwoorden (2)

Ja, als men geen dialect praat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
nounka
6 jaar geleden
Is dat dan niet Neen
Want Vlaams is vrij ruim gezien toch een dialect van het Nederlands
Jawel, Vlaams is Nederlands met wat andere woorden en wat dialect.
Woorden als: velo (fiets), hesp (ham), droogzwierder (centrifuge) zijn best nog lastig. Maar frietkot, bureel en duimspijker kunnen we zelf nog wel vertalen. En Belgen kunnen je ook het Nederlandse woord vertellen als je er om vraagt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
nounka
6 jaar geleden
K gun rap zen want k mut bedejeme de pattate gun zeuje. btw Dialect spreken ga nog, maar schrijven is wel lastig. Toch goed antwoord. Dat idee had ik ook in gedachten qua antwoord En nog een psje... als Nederlanders met hun eigen dialecten beginnen hebben wij hier dezelfde problemen hoor. Ik heb de indruk hoe meer je naar het noorden gaat hoe moeilijker te verstaan.