Waarom zeggen ze T-minus bij een raket lancering?

Dit hoor je vaak bij de lancering van een raket

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
5K
TurfGraver
6 jaar geleden
T staat voor test of time. Zo hoor je ook wel eens E (encounter) minus, voor een benaderimg countdown.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Countdown

Antwoorden (1)

Ik denk dat het komt omdat de T voor tijd staat en de minus voor min. Ze zeggen dus als het ware: tijd - min (Time minus). Er wordt dus afgeteld tot de lancering.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
Juist.
En wat is de diepere reden voor dat aftellen?
Voorafgaand aan een raketlancering zijn honderden mensen op verschillende plekken tegelijk bezig om alle voorbereidende handelingen precies in de juiste volgorde af te werken.
De tijdstippen waarop iemand iets moet doen zou je uiteraard vooraf in een lijst kunnen zetten, zodat iedereen gewoon op zijn horloge kijkt en zijn afgesproken handelingen netjes op de afgesproken tijd uitvoert. Maar bij een raketlancering is er vaak even een hapering van iets. Daarom is er een iets ruimer tijdvak (lanceervenster of ‘launch window’) bepaald waarbinnen de lancering in elk geval moet gebeuren; een (eerdere* of) latere lancering maakt het bereiken van de uiteindelijke baan om de aarde (of de vooraf uitgerekende baan om aan de aantrekkingskracht van de aarde te ontsnappen en echt de wijde ruimte in te gaan) dan niet mogelijk, en bij meer vertraging moet er dan bijvoorbeeld op een nieuwe gelegenheid de volgende dag gewacht worden.
* Een iets eerdere lancering kan soms ook, namelijk door geplande pauzes in het afteldraaiboek in te korten. Doordat alle nog af te werken handelingen in de tijd iets opschuiven als er even een hapering is, zou je bij alle tijdstippen in het ‘draaiboek’ bijvoorbeeld 12 minuten en 28 seconden op moeten tellen als de hapering voorbij is en het voorbereiden van de lancering hervat wordt. Dat is onpraktisch, terwijl als je aftelt naar het nu aangepaste lanceertijdstip (aangeduid als ‘T’) het voor iedereen duidelijk is wanneer dan nu alle nog te verrichten acties gedaan moeten worden. Want men maakt dus een draaiboek met alle handelingen qua tijd vastgelegd op zoveel uren, minuten, en seconden vóór de lancering. En die momenten blijven dus altijd vastzitten op hetzelfde aantal uren en minuten en seconden vóór de lancering, ook als men dat lanceertijdstip tussentijds een beetje opschuift. Het centraal met behulp van de allemaal vanuit één controletafel bediende aftel’klokken’ de acties regisseren naar een vastgesteld en soms meerdere keren aangepast tijdstip ‘T’ om de raket te lanceren is dus véél handiger dan dat iedereen steeds op zijn horloge en in zijn zonodig meerdere keren aangepaste draaiboek of actielijst kijkt.