Is 'gestoorde gek' een contaminatie of een pleonasme?

Kan iemand uitleggen welke van de twee hier aan de orde is?

7 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
pleonasme (of dubbelzegging) volgens mij. Een contaminatie is een verhaspeling van 2 uitdrukkingen. 'Het kost duur' is een van de bekendste voorbeelden

Antwoorden (1)

Als je moet kiezen dan is het een pleonasme omdat dan een gek altijd gestoord is net zoals sneeuw altijd wit is in 'witte sneeuw' wat ook een pleonasme is. Het is een overvloedig (pleon) gebruik van woorden die hetzelfde uitdrukken.

Als het een contaminatie zou zijn zou het iets in de zin van een 'gekstoorde' zijn, een 'vervuiling' van de woorden gek of gestoord die samen worden gevoegd.

Of het echt een pleonasme is, kun je ook nog bediscussieren. Immers een gek is iemand die gek doet maar die hoeft nog niet gestoord te zijn in de zin van onbewuste dwangmatige handelingen. Een komiek zal wel gek zijn maar niet gestoord, al kun je daar ook weer over discussieren...

Heel misschien zou het nog een tautologie kunnen zijn. Meer een schrijfstijl die gewoon extra duidelijk wil weergeven wat wordt bedoeld.