Waarom wordt PVDA door veel mensen uitgesproken als P van de A?

Ik weet natuurlijk waar de afkorting voor staat, maar bij andere partijen gebeurt dit over het algemeen niet. De PVV wordt nooit uitgesproken als P van de V, bijvoorbeeld.

bamibal
7 jaar geleden
in: Taal
5.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat het afkorten van tussenvoegsels bij namen gewoon is, Pieter van de Aren wordt bijvoorbeeld geschreven als P v.d. Aren, maar men zegt dan P van de Aren.
Ik heb overigens nooit gehoord dat PVDA uitgesproken wordt P van de A, wel als Partij Van De Arbeid, wat naar mijn weten ook klopt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Opmerkelijk: tijdens Kamerdebatten bv wordt de PvdA-fractie uitgesproken als PvdA fractie, maar de fractie van de PvdA weer wel als de fractie van de Partij van de Arbeid.
Precies zoals bij de PVV-fractie en de fractie van de Partij voor de Vrijheid.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
PvdA en PVV zijn initiaalwoorden, gevormd door de eerste letters van een naam of een andere woordgroep .
Een initiaalwoord is een afkorting die wordt gevormd met de eerste letters van de afzonderlijke woorden waar de organisatie voor staat en die letter voor letter wordt uitgesproken.
P v d A : Partij van de Arbeid
De PVV heet wel degelijk Partij voor de Vrijheid maar heeft gekozen voor alleen de hoofdletters P V V. Als een organisatie zelf een schrijfwijze hanteert die afwijkt van de initialenregel regel, dan wordt het donorprincipe gehanteerd en de schrijfwijze van de organisatie gerespecteerd.
Zo heet de VVD bijvoorbeeld: Volkspartij voor Vrijheid en Democratie.

Antwoorden (1)

De uitspraak P van de A is gewoon gemakkelijker en ligt makkelijker in de mond.
PVV heb dat niet omdat dat Partij Voor Vrijheid betekend en niet Partij voor de Vrijheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De partij heet echt wel Partij voor d e Vrijheid en niet Partij voor Vrijheid