Ik werd laatst uitgescholden voor "kech" maar wat betekent het eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
45.5K
LeonardN
4 jaar geleden
In een etymotologische zin (of eigenlijk directe omschrijving) betekent het of is het afgeleid van "qahba", letterlijk "kuchster"
Naar het gebruik van vrouwen in Arabië om de aandacht te trekken van hun mogelijke klanten. Wat dus ook weer staat voor prostituee.
Dat Arabische woord qahba, is waarschijnlijk via Marokkaanse taal (kechba) via de jeugd/rappers in de Nederlandse straattaal gekomen.
Vandaar dat je het nu veelal hoort in "Nederlandstalige" hedendaagse rapmuziek en dan niet geheel ontoevallig van voornamelijk rappers met een Arabische achtergrond. https://nl.wiktionary.org/wiki/kech
-verkorting in Nederlandse straattaal van Arabisch قحبة [qaḥba], in Marokko uitgesproken als (kechba), meer bekend geworden door een incident met de rapper Boef https://nl.wiktionary.org/wiki/قحبة
-van de wortel ق ح ب (q-h-b) voor woorden die verband houden met hoesten en kuchen
-in het oude Arabië trokken prostituees door te kuchen de aandacht van mogelijke klanten

Antwoorden (5)

Dat betekent: 'Hoer'.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uit welke taal komt dat?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bulgaars - kitsch
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kech betekent hoer of slet inderdaad
LeonardN
4 jaar geleden
@Vraag1999
Uit het Marokkaans en dan weer uit het Arabisch.
Zie de reactie onder de vraag, voor meer uitleg.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Kech bestaat niet in het Marokkaans voor alle duidelijkheid, het is een Nederlandse straattaal woord.
Kech heeft veel betekenissen, o.a. scheldwoorden: monster, hoer (Marokkaans)

Ook nog: boterham (NL) , regio in Pakistan , achternaam in veel landen.

Kehba (Ke7ba) en Kech zijn Marrokaanse woorden voor ‘Hoer’.
https://genius.com/10875233

Kech
Een oud-Hollands woord voor “boterham”. Ook bestaat er een regio in Pakistan die Kech heet. Tegenwoordig is “kech” een alternatief woord om iemand “monster” noemen. Het woord Kech wordt daarbij geleend uit het populaire fantasiespel Dungeons & Dragons. .
http://www.betekenis-definitie.nl/Kech

Het is ook een achternaam in vele landen over de hele wereld.
http://forebears.io/nl/surnames/kech
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Kech in het Marokkaans is een afkorting van Marakkech. Zie kech24.com bijvoorbeeld dat is een bekende regionale website over nieuws uit Marrakech. Zou raar staan als het een andere betekenis had. Oftewel om een duidelijke antwoord te geven: kech is een 100% Nederlandse straattaal woord.
Kech is wel en scheld taal waar bijna weinig mensen mee schelden kech is de scheld taal maar kech betekend hoer
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Uitspraak (kech) is onbepaald lidwoord met andere woorden een aanduiding dat de desbetreffende persoon zijn en/of haar de benen moet sluiten voor een onbepaalde tijd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
dat betekent vrouw