hoe noem je een medeklinker die makkelijk volgt of voorafgaat aan een andere medeklinker?

Bijvoorbeeld de 'r'

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Antwoorden (2)

Wellicht een sonorant, waartoe de nasalen, vloei- en glijklanken behoren.

Toegevoegd na 25 minuten:
Ter info: de m en n behoren tot de nasalen, de l en r tot de vloeiklanken (liquidae), de w en j tot de glijklanken.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Ik zou dan vooral zeggen de Liquidae(vloei). Neem maar een rijtje medeklinkers. Bw Br Bl Bm Bj
Dw Dr Dl Dm Dj
Fw Fr Fl Fm Fj De r en l gaan vaker ergens achter dan de j, w, m of m. De J heeft een uitzonderingspositie daar ken we we weinig van of zijn leenwoorden, Bjork, Fjord, Djongo. Kende de hele uitsplitsing niet. Leuk antwoord. Zie nu het antwoord van alkmaar, maar toen had ik dit dus al lopen proberen. Vloeiklanken geven een grotere kans dan de andere twee sonoranten op te kunnen volgen als medeklinker..
SimonV
7 jaar geleden
Mijn eerste antwoord was ook de vloeiklanken, maar de sonoranten leken me de lading beter dekken: "Een sonorant is een klank die gekenmerkt wordt door een lagere graad van blokkering van het spraakkanaal."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In principe is er ook niets fout aan het antwoord (heb hem ook geplust), maar de vloeiklank (waar toe de R behoort) scoort nog weer veel beter in die klasse. Zie het dus niet als negatief commentaar maar als een verduidelijking. Heb hem uitgewerkt
x= kan niet
?= komt niet voor/kan wel of komt enkel als leenwoord voor.
v=komt voor
Letters die ik over sla zijn C X en Q omdat die wat onhandig zijn qua voorbeelden en uitspraak op zich in de Nederlandse taal. Llof Ww heb ik als x gegeven) .. RL MN JW B VV xx ?x (? Bjork)
D VV xx ?v (? Djongo)
F VV xx ?x (Fjord)
G VV xv xx
H xx xx xx
J xx xx xx
K VV xv xv
L xx xx xx
M xx xx xx
N xx xx xx
P VV x? ?x (Pneu, Pjotter)
R xx xx xx
S xv VV VV
T vx xx VV
V VV xx xx
W Vx xx xx
Z xx xx xV 8 keer "wint" vloei
1 keer winnen glij en nasaal tegelijk
2 keer wint glij op zichzelf De obstruenten zullen op een paar uitzonderingen na geheel geen v'tjes laten zien. Ook is te zien dat sommige medeklinkers in het geheel soms geen medeklinker dulden achter zich, welke verdacht veel bestaan uit de sonoranten zelf.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ho foutje bij DL zie ik nu. Dat verandert de totaalscore ook.
In het Engelse fonetiek heten de /l/ en de /r/ bijvoorbeeld 'liquids'. Maar ik weet zo snel niet hoe dat in de Nederlandse fonetiek heet
plop troep balk enz
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Liquids zijn vloeiklanken. En vloeiklanken behoren tot de sonoranten.
Een sonorant volgt gemakkelijk op een andere medeklinker.
Zie mijn antwoord.