Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekent 'Hyperecht'?

Ik heb het gevonden in een vertaald boek. Het is vertaald van het Engels (Amerikaans) naar het Nederlands. De zin waar het in staat is als volgt: 'De straatverlichting wierp harde schaduwen waarin de bomen en struiken hyperecht leken.'

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
892
Erna55
7 jaar geleden
In het oorspronkelijk boek : Starters van Lissa Price staat op blz 211 :
" ..... I looked out the window of my parked car. The streetlight cast harsh shadows, making the bushes and trees seem hyper-real."

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

In de schaduwen lijken de bomen en de struiken niet zo maar echt, maar enorm, enorm echt: hyper-echt.
(Lees meer...)
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Als men het leest als: hype recht komt men er niet uit.
Antoni
7 jaar geleden
Jij misschien wel, maar dan alleen als het voorkomt in een ander zinsverband?
SimonV
7 jaar geleden
Nuanceverschil: in "enorm" (zeer groot, geweldig) zit volgens mij niet het bovenmatige van hyper.
Antoni
7 jaar geleden
Ik zie het nuanceverschil ook (wel), maar voor het verhaal maakt het weinig uit, zo vermoed ik. De schaduwen waren indrukwekkend, en zorgden bij de hoofdpersoon (en waarschijnlijk ook bij de lezer van het verhaal) voor wat extra spanning.
Hyper betekent bovenmatig.
Oorspronkelijk is dit het Griekse voorvoegsel en bijwoord huper-, hupér: ‘over, voorbij, bovenmatig’.

Hyperecht betekent dus bovenmatig echt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kunt het vergelijken met woorden als hyperactief, hypergevoelig, hyperventileren.
(Lees meer...)
SimonV
7 jaar geleden
Hyperecht, Als in hyper-echt.
Het voorvoegsel hyper aan een woord komt uit het grieks en betekent: over, voorbij, bovenmatig.
Dus hyperecht = echter dan echt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ zo wordt het inderdaad bedoeld in Starters & Enders

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding