Wat betekent 'Hyperecht'?

Ik heb het gevonden in een vertaald boek. Het is vertaald van het Engels (Amerikaans) naar het Nederlands. De zin waar het in staat is als volgt: 'De straatverlichting wierp harde schaduwen waarin de bomen en struiken hyperecht leken.'

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
Erna55
7 jaar geleden
In het oorspronkelijk boek : Starters van Lissa Price staat op blz 211 :
" ..... I looked out the window of my parked car. The streetlight cast harsh shadows, making the bushes and trees seem hyper-real."

Antwoorden (3)

In de schaduwen lijken de bomen en de struiken niet zo maar echt, maar enorm, enorm echt: hyper-echt.
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Als men het leest als: hype recht komt men er niet uit.
Antoni
7 jaar geleden
Jij misschien wel, maar dan alleen als het voorkomt in een ander zinsverband?
SimonV
7 jaar geleden
Nuanceverschil: in "enorm" (zeer groot, geweldig) zit volgens mij niet het bovenmatige van hyper.
Antoni
7 jaar geleden
Ik zie het nuanceverschil ook (wel), maar voor het verhaal maakt het weinig uit, zo vermoed ik. De schaduwen waren indrukwekkend, en zorgden bij de hoofdpersoon (en waarschijnlijk ook bij de lezer van het verhaal) voor wat extra spanning.
Hyper betekent bovenmatig.
Oorspronkelijk is dit het Griekse voorvoegsel en bijwoord huper-, hupér: ‘over, voorbij, bovenmatig’.

Hyperecht betekent dus bovenmatig echt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kunt het vergelijken met woorden als hyperactief, hypergevoelig, hyperventileren.
SimonV
7 jaar geleden
Hyperecht, Als in hyper-echt.
Het voorvoegsel hyper aan een woord komt uit het grieks en betekent: over, voorbij, bovenmatig.
Dus hyperecht = echter dan echt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ zo wordt het inderdaad bedoeld in Starters & Enders