Is een norm altijd een "regel"?

In mijn ogen is een regel namelijk iets waar je straf voor krijgt zodra je het overtreedt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
3.8K
Erna55
7 jaar geleden
Het woord " regel" kan meerdere betekenissen hebben.
Zowel " gebod" waar een sanctie op staat, maar ook " gedragslijn " .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een norm is iets waarvan de meeste mensen vinden dat het "zo hoort". Het staat niet in de wet of in een regelement o.i.d. . Maar veel mensen vinden het wel "verkeerd" als je je er niet aan houdt.

Het beste antwoord

Een norm is iets wat als normaal gezien wordt. Het woord zegt het al...
Het kan een ongeschreven regel zijn die als kind al wordt bijgebracht...'was je handen voor het eten'...'geef altijd met je rechterhand iemand een hand ter begroeting'...het zijn dan van die ongeschreven regeltjes die als normaal worden gezien en waar men waarde aan hecht indien je ze zo uitvoert. Indien je je er niet aan houdt, zullen er geen sancties volgen, je kunt er hooguit over aangesproken worden.

Een norm kan echter ook een regel zijn waar je je aan dient te houden. Zij zijn op schrift gesteld en als je je hier niet aan houdt volgen er zeker sancties. Deze normen worden in een document vastgelegd en geldt als vaststaande regel die opgevolgd móet worden. In bedrijven of organisaties is dit vrijwel altijd de standaard. Zo gelden bijv. strenge normen bij de voedselindustrie of productiebedrijven die onder strenge normen hun processen moeten laten verlopen.
In dit soort gevallen is de norm een ge-/beschreven regelgeving die verplicht is te volgen. Doet men dit niet dan volgen er wel degelijk sancties.
amc
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een norm is niet altijd een regel, een regel is niet altijd een (vaststaande) norm.

Een norm die geen regel is, kan bijvoorbeeld een dresscode zijn. Als je die 'overtreedt', zullen mensen je hooguit gek aankijken, maar je krijgt er geen straf voor.
Een regel die geen norm is, kan bijvoorbeeld een wet zijn die pas geldt als er niets anders geregeld is. Zo staan er in de wet regels waarvan je kan en mag afwijken, maar zodra je dit niet doet, dan geldt dus die wet. Een voorbeeld is dat je een testament mag opstellen; dat is niet verplicht. Als je dat niet doet, dan maakt de wet uit wie je spullen krijgt na je overlijden.

Toegevoegd na 9 minuten:
NB: met 'dresscode' bedoel ik uiteraard het dragen van voorgeschreven kleding voor bijv. een bepaald feest; denk aan Sensation White, waarbij men geacht wordt in witte kleding te verschijnen. Op je werk kan bepaalde kleding worden verplicht als veiligheidsvoorschrift. Dat is natuurlijk een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De woorden norm en regel kun je zo goed als altijd uitwisselen. Een norm stellen betekent hetzelfde als een regel vaststellen. Maar let op: beide woorden hebben meedere betekenissen, kunnen meer of minder dwingend zijn. Een juridische norm/regel (bijvoorbeeld: je moet stoppen voor rood licht) heeft een andere lading dan de norm/regel dat je niet met je handen eet in een restaurant.
En dat de stroomvoorziening zó is genormeerd dat er uit elk stopcontact 220 Volt komt betekent niets anders dan dat men dat zo heeft geregeld.
Maar als je zegt 'het is de regel dat' betekent dat wat anders dan 'het is in de regel zo dat'. Dat laatste duidt slechts op wat het meest voorkomt, maar zegt niets over wat wel of niet is toegestaan.