Wat precies is 'verbale intelligentie' in het onderstaande voorbeeld? (zie uitleg)

Een onderzoek uit 2015 laat zien dat een hoge verbale intelligente samenhangt met de neiging om zich zorgen te maken en dingen die gebeurd zijn eindeloos te 'herkauwen'.
http://wibnet.nl/mens/hersenen/intelligentie/3-nadelen-van-intelligent-zijn

Wanneer iemand verbaal sterk is, is dat soms voor anderen 'beangstigend' (groot woord), zij hoedden zich hiervoor, is mij verteld. Heeft dit iets met elkaar te maken? verbale intelligentie en verbaal sterk zijn?

Ja, meerdere vragen die echter samenhangen, vandaar.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
19.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"verbale intelligentie en verbaal sterk zijn?"... zijn praktisch synoniemen... Wat is nu de vraag?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een onderzoek uit 2015 laat zien dat een hoge verbale intelligente samenhangt met de neiging om zich zorgen te maken en dingen die gebeurd zijn eindeloos te ‘herkauwen’.
http://wibnet.nl/mens/hersenen/intelligentie/3-nadelen-van-intelligent-zijn De vraag is dan :
Is verbale intelligentie / verbaal sterk zijn \ dan de reden, dat iemand zich sneller zorgen maakt en eindeloos denkt/pieker over wat gebeurd is en wat nog gaat gebeuren?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
CORRECTIE: dan betekent dit intelligentie (verbale -) en daarom sneller zorgen en eindeloos denken/piekeren? of liever andersom : Iemand die zich snel / veel zorgen maakt en eindeloos denkt/piekert is DUS intelligent?
Inekez1
7 jaar geleden
"andersom : Iemand die zich snel / veel zorgen maakt en eindeloos denkt/piekert is DUS intelligent?"
Dat denk ik toch niet. Ook iemand met normale of zelfs lage intelligentie kan zich zorgen maken en piekeren.
Het is wel zo dat iemand met grote verbale intelligentie over het algemeen ook op andere vlakken een hoger IQ heeft. Daardoor kan die persoon ver vooruit denken (niet 1 of 2 stappen, maar wel 10 of 20), kan zich zaken wezenlijk voorstellen (niet alleen in theorie bedenken wat zou kunnen gebeuren, maar het ook als in een droom alvast beleven), kan ook goed het overzicht bewaren (en bij gedachten die van het hoofdpad af dwalen ook weer terug naar het hoofdpad om dan weer een (of 10) andere zijpaden te bewandelen. Hoog intelligente mensen hebben een sterke behoefte om eerst alle (alle!) denkbare mogelijkheden (+ alle denkbare gevolgen daarvan) te onderzoeken, voordat ze een keuze kunnen (durven / willen) maken.
Ivana
7 jaar geleden
:)
Thecis
7 jaar geleden
De vloek van mensen die wat hoger op de IQ ladder staan. Voordelen, maar ook zeker nadelen.

Het beste antwoord

"Het verbale IQ zegt iets over het denken in woorden en het verbale geheugen. Onderdelen van verbale intelligentie zijn onder andere: abstract redeneren, algemene kennis, rekenkundig inzicht en geheugen. Veel begaafden hebben een hoog verbaal IQ: ze zijn taalgevoelig, denken snel, hebben een ruime woordenschat."

Iemand met een hoge verbale intelligentie kan echter ook heel introvert zijn. Die persoon is dan verbaal niet sterk. Hij kan wel bedenken en beredeneren wat hij zou moeten zeggen, maar heeft niet het zelfvertrouwen (of het vertrouwen in anderen) om dat ook daadwerkelijk hardop te doen. Vaak is ook een probleem dat het denken erg snel gaat. Als die persoon dat hardop zou uitspreken, dan zou het niet alleen in een Matthijsvannieuwkerk-tempo zijn, maar ook voor de ander onnavolgbare 'gedachtensprongen' bevatten. De persoon met hoog verbaal IQ houdt wel het overzicht over het verhaal, maar iemand met een gemiddeld IQ is allang de draad kwijt.

Iemand met een hoge verbale intelligentie èn die verbaal sterk is, is in staat om zijn/haar verhaal zo te vertellen dat het voor de luisteraar te volgen en te begrijpen is.

Iemand met een gemiddelde verbale intelligentie kan juist wel verbaal sterk zijn. Hij of zij gebruikt dan niet veel 'moeilijke' woorden, maar kan met het gebruik van meer gangbare woorden wel aan anderen duidelijk maken wat hij/zij bedoelt.

De uitdrukking 'verbaal sterk zijn' wordt wel eens gebruikt in de betekenis van 'assertief zijn'. Assertiviteit is gelukkig niet voorbehouden aan mensen met een hoge (verbale) intelligentie. Het omvat veel meer dan alleen communicatie in woorden. 'Verbaal sterk' is dus niet hetzelfde als 'assertief', maar eerder een onderdeel ervan.

De term 'verbale intelligentie' wordt wel eens ten onrechte gebruikt in plaats van 'linguistische intelligentie'. Linguistisch gaat over taal, spreken, schrijven en lezen. Verbaal gaat alleen over het gesproken woord, al dan niet hardop. Hierbij zijn ook zaken als uitspraak en klemtoon (binnen een woord, of binnen een zin) van belang. (voorkómen is iets anders dan vóórkomen. 'Je moet voorkomen dat je moet voorkomen').

Toegevoegd na 2 minuten:
Hmm, ik zie net dat Wikipedia vindt dat 'verbaal' zowel gesproken als geschreven tekst omvat. Da's dan weer een leuke discussie voor een volgende vraag.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verbale_communicatie
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Jeetje, dit is een interessant antwoord.Plus. gaf hiervoor graag meerdere punten. Helaas...:)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verbale communicatie in tegenstelling tot non-verbale communicatie.Het gebruik maken van woorden (geschreven of gesproken) in tegenstelling tot lichaamsuitdrukkingen. Uit wat de ander denkt te zien in een bepaalde lichaamshouding wordt een boodschap/bedoeling afgeleid.
Bij veel lezers en luisteraars merkt men dat het er niet toe doet hoe men iets schrijft of zegt, maar is het de ontvanger die er zijn eigen interpretatie aan geeft, die vaak ver van de werkelijke boodschap is verwijderd, hoe hoog het verbale IQ van de schrijver ook is.
SimonV
7 jaar geleden
Plus.
Zeer helder uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ vraag is ook interressant
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Merci voor zowel reactie als antwoord!