Bedijen in de straattaal betekent: bedreigen

http://ask.fm/elizabethnrdg/answers/133700542408

Toegevoegd na 5 minuten:
MI NO LOB Mi No Lob. Vrij vertaald vanuit het Surinaams: “Ik hou er niet van”. In het geval van Broederliefde gaat ´t dan over boze vrouwen die schreeuwen.

Waarom moet je altijd schreeuwen? Je piepstem irriteert emms, mi no lob, tyf toch op Je schreeuwt vandaag alsof ik gister in je kont ging Shots bij la classe want robbie geeft me korting Als je in mijn oor schreeuwt zeg ik houd je mond dicht houd je mond dicht Schreeuw niet bij je keel? Flex met ronnie in de club voel me?? Je moet me niet schreeuwen Woosh denk je bent mijn madre? Dat heb ik geleerd van mijn padre Laat je niet bedreigen door een dame Dit is mandem
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
En hoe verklaar jij dan de zin "Jullie tatta's weten jullie kinderen niet te bedijen"?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat dus om een meisje die tegen me zegt "ik ga je bedijen" maar ze wilt niet zeggen wat ze ermee bedoelt...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Henry426
De uitleg van Inekez1 is de meest logische. Zowel moeders met vervelende kinderen, als bazige vriendinnen zouden hun kinderen dan wel partners kunnen bedijen of wel onder de duim houden. Bedreigen komt wel in de buurt van de betekenis, maar lijkt een wat overdreven vorm, zeker richting kinderen. Bedreigen kan natuurlijk wel een methode zijn om iemand onder de duim te houden. Maar je zou ook een subtielere manier kunnen gebruiken. Ze bedoelt er dus mee dat ze macht over jou denkt uit te gaan oefenen. Je bent gewaarschuwd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Henry, het is natuurlijk wel zo, dat alleen het meisje zelf precies weet wat zij ermee bedoelt.
Zij gaat jouw niet opjutten maar gaat alleen zorgen jij precies doet wat zij wil.
Ik ga je bedijen is de bedreiging dat zij iets van plan is, wat dat is weet zij alleen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@MrTomaat dank voor de uitleg. En bedankt voor de waarschuwing, oei haha..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDArc Je zegt:
"dat alleen het meisje zelf precies weet wat zij ermee bedoelt." Een zin later zeg je echter:
"Zij gaat jouw niet opjutten maar gaat alleen zorgen jij precies doet wat zij wil.
Nu zeg je dus dat jij wel precies weet wat het meisje ermee bedoelt, en ook niet mee bedoelt, en gebruikt eigenlijk de uitleg "onderdrukken" of wel Inekez1's antwoord. De laatste zin is helemaal mooi. Zo kan je er natuurlijk altijd wel een draai aan geven, en je gelijk proberen te halen "de bedreiging dat zij iets van plan is". Hoe mooi dat je precies weer bedreigen in die zin hebt gekregen. Als iemand iets zegt kan enkel die persoon weten wat hij eigenlijk bedoelt. De vraag is echter wat is de meest waarschijnlijke uitleg. Woorden hebben een betekenis in een bepaalde context. Met jouw uitleg zou je nu elke betekenis voor het woord bedijen kunnen geven en zeggen dat elke uitleg een goed antwoord is. Immers het meisje in kwestie kan net zo goed de betekenis zelf niet weten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@henry426 Het is niet helemaal mijn uitleg/antwoord, maar vooral die van Inekez1, en die lijkt het meest te kloppen. Ik ga je opjutten
Ik ga je bedreigen
Ik ga je betijen (?!)
Ik ga je onder de duim krijgen/onderdrukken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze zegt nu dat het niets me machte te maken heeft...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze is hoe dan ook al een spelletje met je aan het spelen. Waarom zegt ze niet gewoon wat ze bedoelt? Waarom ben jij zo geïnteresseerd in wat ze bedoelt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nouja, omdat ik graag met een gerust hart naar school wil gaan maandag...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus zij zegt iets, en jij pist nu al in je broek.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Valt mee, vroeg het me alleen af wat ze bedoelt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan heb je technisch gezien de verkeerde vraag gesteld. Je vroeg; Wat betekent X? Jouw vraag is: Wat bedoelt persoon Y als zij zegt: "X"? Als je dat laatste zou vragen, dan is de uitleg van JoanDArc relevant. Ze kan alles ermee bedoelen, ook een betekenis buiten de echte betekenis om.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
*Deels relevant want, in dat geval is dus elke gooi die je naar de betekenis goed of fout, en kan je dus niet zeggen: "we weten niet wat ze bedoelt", maar ze bedoelt: A wat jantje zei maar vooral niet B wat Pietjes zei.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke, bedankt voor uw tijd.

Andere antwoorden (3)

Gezien de zinnen waarin dat werkwoord gebruikt wordt, bijvoorbeeld in de songtekst van Broederliefde's 'Mi No Lob', lijkt het erop dat ermee bedoeld wordt: opgejut worden om iets te doen tegen je eigen wil in.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En hoe verklaar jij dan de zin "Jullie tatta’s weten jullie kinderen niet te bedijen"? Kan je de zin herschrijven?
Amadea
7 jaar geleden
Jullie dwingen je kinderen niet om iets te doen waar ze geen zin in hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is toch iets heel anders dan opgejut worden? Dat doen schooljongens onder elkaar als ze willen dat er een een halfbevroren sloot over gaat steken. Wat vind je van het antwoord van Inekez1? Die is in mijn ogen allesomvattend en bondig. Waarbij jouw antwoord een hele zin is om een woord uit te leggen, terwijl het ook nog precies de andere kant op kan. Namelijk: Iets wel willen, maar dat de ander je zover krijgt het niet te doen. Man wil naar kroeg, vriendin praat het uit zijn hoofd.
Kind staat te leuren om snoep, moeder spreekt het kind streng toe, kind jengelt niet meer. Precies het omgekeerde van opjutten of dwingen iets WEL te doen.
ik denk dat "laat maar bedijen" betekent "laat maar lopen" of in 't Vlaams "laat het maar zo" het kan geen kwaad
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
De betekenis die je geeft is die van " betijen " .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Erna
http://www.encyclo.nl/begrip/betijen
Vrij vertaald: 'in het gareel houden' of 'onderdrukken'
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Lijkt het meest te kloppen met de zinnen waarin het voorkomt. Onder de duim houden, is nog een manier om het te zeggen.