Heeft de taalkundige constructie met verdubbeling van de letter bijvoorbeeld bij meervouden een naam?

De constructie dat pet in het meervoud petten wordt. Heeft dan die tweede "t" een naam of de regel zelf? Of de constructie waar (ik) eet, (wij) eten wordt. Dus de eliminatie van een letter.

In plaats dat we veel logischer; meeten(lang e) en meten (korte e) zouden schrijven en eet en eeten.

Toegevoegd na 1 minuut:
En als bonus, was het vroeger anders in de Nederlandse taal? Schreven we vroeger bijvoorbeeld eeten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
consonantverdubbeling en vocaalverenkeling
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"en wij eeten en drinken met den Prins zeer familiair kanneelde wafelen, koekjes, taartjes lekkere wijn, enz. want ziet hij is een minzaame en milddadige Prins, het geen bijzonder nog gebleeken is,..." (1786) http://tinyurl.com/zo9qy49 enook de combinatie 'ae' om de 'a' langer te maken...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tnx, eene plus in gedachte.

Het beste antwoord

consonantverdubbeling en vocaalverenkeling

http://www.muiswerk.nl/vo/isk/gevarieerde-spelling

"en wij eeten en drinken met den Prins zeer familiair kanneelde wafelen, koekjes, taartjes lekkere wijn, enz. want ziet hij is een minzaame en milddadige Prins, het geen bijzonder nog gebleeken is,..." (1786)

http://tinyurl.com/zo9qy49

enook de combinatie ‘ae’ om de ‘a’ langer te maken…
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Duidelijk antwoord.