Wat is het woord voor het "dat waren nog eens tijden" gevoel?

Ik probeer al een uur op het woord te komen voor het gevoel dat je krijgt als je je iets van vroeger herinnert en daar met veel liefde aan terugdenkt. Bijvoorbeeld het gevoel dat je krijgt als je aan The A-Team denkt en aan hoe veel lol je aan die serie beleefde als kind, of het gevoel dat je krijgt als je aan die stoofschotel denkt die je reeds twintig jaar geleden overleden oma altijd bakte en die je altijd direct in hogere sferen bracht.

Wat is dat woord ook alweer?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
4.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nostalgie?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat (gevoel) valt met de mooiste woorden niet te beschrijven. Laat staan in 1 woord samenvatten.

Het beste antwoord

Dat noem je weemoed.

Toegevoegd na 9 minuten:
Is het geen weemoed dan is het nostalgie!
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook een mooi woord, maar dat bedoel ik niet. Ik kom steeds terug op "melancholie", en dat is het ook niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In het begrip "weemoed" zit te veel verdriet voor het woord dat ik bedoel. Argh, het irriteert me mateloos dat ik er niet op kan komen :/
BarendV
7 jaar geleden
Nostalgie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
JA! Dat is het! Dank! Ha, dat lucht op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
hoe kom je bij het woord weemoed?

Andere antwoorden (1)

Dat is volgens mij 'jeugdsentiment'
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thanks, maar nee, dat bedoel ik ook niet :/ Het is zo'n woord met de herkomst in het Latijn of het Grieks. Zoals ik op BarendV al reageerde, ik kom steeds terug op "melancholie", en dat is het ook niet, maar op een of andere manier blokkeert daar opeens mijn vocabulair.