Waar komt de volgorde van het alfabet vandaan?

Al sinds mensenheugenis is de volgorde "abcde…" en die wordt ook overal gebruikt. Maar waarom is dat zo?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Het beste antwoord

Het is pas in 1450 dat het abecedarium (een gedrukt leerboekje, waarin het abc) in de scholen gebruikt wordt. Het alfabet (van het grieks alfa, beta, gamma, delta, epsilon enz) is dan weer afkomstig ivan het Fenicisch alfabet (8ste eeeuw voor Christus) Er waren in feite talrijke varianten van het Griekse alfabet alvorens de Ionische variant van Milete in 403 v.Chr. zou worden ingevoerd te Athene en zo de rest van de Griekse wereld zou veroveren. Dus denk ik dat 403 voor Christus iets dichter bij de waarheid ligt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Deze volgorde houdt misschien verband met het feit dat de letters vroeger ook wel als cijfers werden gebruikt. Er is een duidelijke overeenkomst aan te wijzen met de volgorde van andere alfabetten, zoals het Grieks en het Hebreeuws.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De volgorde van de 26 letters is standaard: A, B, C, D, E,... Deze volgorde houdt misschien verband met het feit dat de letters vroeger ook wel als cijfers werden gebruikt. Er is een duidelijke overeenkomst aan te wijzen met de volgorde van andere alfabetten, zoals het Grieks en het Hebreeuws.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De landen / talen die het cyrilish alfabet gebruiken, hebben een paar afwijkende zaken in de volgorde. Allereerst hebben ze meer karakters (soms wel 32) en sommige karakters hebben ze soms helemaal niet. Wel is die volgorde globaal gelijk aan "die van ons", dus hebben ze zeker een gemeenschappelijke bron.

Zoals met zoveel dingen die al sinds 'mensenheugenis' zo zijn, is het moeilijk te achterhalen waarom.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die had ik al gezien en geeft niet echt een antwoord op mijn vraag.