Wat is correct: Dit is het beste opiniestuk dat ik in tijden heb gelezen; of: Dit is het beste opiniestuk wat ik in tijden heb gelezen?

Ik heb op internet gezocht naar het verschil tussen wat en dat, maar het is me nog niet helemaal duidelijk.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
2.7K
Antoni
7 jaar geleden
"Wat" hoort bij onbepaalde zaken, zoals "alles" of "iets". Niemand kan precies zeggen hoe groot die zaken zijn of welke vorm die zaken hebben. "Dat" hoort bij bepaalde zaken, zoals het door jouw genoemde opiniestuk. De website van Onze Taal is er redelijk duidelijk over.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik moet gelijk aan Koot en Bie denken https://www.youtube.com/watch?v=GL_RGoJ7PSw

Het beste antwoord

'Het beste opiniestuk dat ik heb gelezen' verdient nog steeds de voorkeur, al komt wat heel vaak voor - zoals ook de Algemene Nederlandse Spraakkunst vermeldt. Zeker in de schrijftaal wordt 'het stuk dat' hoger gewaardeerd dan 'het stuk wat'. Naar het onzijdige zelfstandig naamwoord stuk (een het-woord) wordt dan verwezen met het betrekkelijk voornaamwoord dat.
Het gebruik van wat in het stuk wat ik lees, een meisje wat zoiets doet, verraad wat gepleegd is, nieuws wat je overal leest enz. is een bekende taalergernis.

Toegevoegd na 2 minuten:
'Dat' verwijst naar iets bepaalds, terwijl ‘wat’ verwijst naar een zin of iets onbepaalds.
Amadea
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het woord "wat" is in deze context correct, omdat het verwijst naar een overtreffende trap. Correct is dus: "het beste (overtreffende trap) opiniestuk wat ik in tijden heb gelezen".

Het gebruik van "dat" als verwijzing naar een het-woord is hier ondergeschikt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Ik vermoed dat je de regels niet goed hebt begrepen, of ze op een eigen manier interpreteert. Er wordt namelijk een zelfstandig naamwoord genoemd ("opiniestuk") en daar hoort "dat" bij. Als er geen zelfstandig naamwoord wordt genoemd, moet je "wat" gebruiken: "Dat is het beste wat ik ooit heb gelezen.". Het voorbeeld op de website van je bron is "Dat is wel het laatste wat ik ooit zou doen": ook daar staat geen zelfstandig naamwoord bij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan welke hier ook gebruikt woorden in plaats van wat?
Antoni
7 jaar geleden
In dit geval zou je dan "welk" moeten gebruiken, want "opiniestuk" is een onzijdig woord, een het-woord, en daar hoort "welk" bij, niet "welke". Ik zou er overigens voor kiezen gewoon "die" en "dat" te gebruiken in plaats van "welke" en "welk". "Welke" en"welk" in gevallen als deze vind ik heel lelijk, ouderwets, en heel deftig op een verkeerde manier, klinken. "Welk" en "welke" zou ik alleen gebruiken bij als vragende voornaamwoorden, niet als betrekkelijke voornaamwoorden: "Welk opiniestuk is het beste (opiniestuk) dat je ooit hebt gelezen?"