Russisch leren onmogelijk of toch te doen?

Hallo,
Ik ben 17 jaar en doe Havo 5 natuur techniek. Mijn sterkste kanten zijn wiskunde, natuurkunde en scheikunde.( op alle vakken een 8) op engels sta ik een 8,5 en op duits een 7,5. Op nederlands sta ik een 6,5.(stond een 7,0 maar 1 keer verslag niet ingeleverd en dus een 1,0 gehaald) Ik wou altijd al een keer naar Moskou en de laatste weken ben ik heel erg geinteresseerd in de russische taal, ik luister russische muziek en luister russische radio, ook kijk ik toespraken in het russisch van onder andere russen zoals putin. Alleen begrijp ik uiteraard het meeste niet? Nu is mijn vraag zijn er Nederlanders die echt goed russisch kunnen, die het kunnen begrijpen als een rus tegen hun praat en terug kunnen praten? Ik weet inmiddels het cyrilische alfabet. Ik weet hoe ik mezelf moet voorstellen, weet woorden van voertuigen, bedankt en hoe je in een restaurant iets bestelt. Ook weet ik een paar grammatica regels zoals hoe klinkers veranderen naarmate de klemtoon anders ligt, en hoe de medeklinkers afhangen van zachte of harde en stemhebbende medeklinkers. Heeft iemand tips voor specifiek russisch leren? Moet je je focussen op grammatica, op woorden leren of juist veel zinnen leren? Of juist veel praten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
2.5K

Antwoorden (2)

Zoals bij alle talen, leer je het uiteindelijk het snelst door gewoon veel te praten. Maar dat valt in de praktijk niet altijd mee. Luisteren kan natuurlijk wel. Bijvoorbeeld (al dan niet ondertitelde) youtube filmpjes.
Russisch is an sich goed te doen (makkelijker dan bijvoorbeeld Arabisch of Chinees, maar wel moeilijker dan Frans of Zweeds) vooral als je eenmaal het cyrillisch schrift kunt lezen.

Je kunt tegenwoordig online , helemaal gratis, prima allerlei talen leren, in elk geval de basis, en naarmate je je er verder in verdiept en meer mee bezig bent, kun je zeker een acceptabel niveau bereiken.

Ik plaats hier zomaar wat willekeurige linkjes, er zijn er veel en veel meer te vinden.
Alleen deze wil ik je niet onthouden
http://petitepolyglot.com/learn-russian/ - een overizhct van allerlei sites om (allerlei aspecten van het) Russisch te leren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt,
Zelf wou ik graag een boek aanschaffen om russisch te leren. Mij leek "russisch voor zelfstudie" wel wat. 352 paginas en 35€ bij bol.com. Iemand hier ervaring mee?
Het is wel te doen hoor, maar de naamvallen goed toepassen vind ik lastig. Jij weet of kent kennelijk al heel veel van de taal dus geef de moed niet op.

Probeer behalve de al genoemde tips ook eens Russische liedjes te vertalen. Ga met een Rus corresponderen en lees online een Russische krant. Als je je daar registreert en inlogt kan je dan waarschijnlijk ook commentaar geven op nieuwsartikelen wat leuk is.