Wat wordt er bedoeld als men zegt dat medewerkers het over de balk gooien?

Er wordt hier geen geld bedoeld, maar wat dan wel?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Antoni
7 jaar geleden
Misschien wordt het deze keer letterlijk bedoeld? Staat de afvalbak bij de werkplek bijvoorbeeld achter een balk, en moet men dus al het afval van de productie over de balk gooien?
Erna55
7 jaar geleden
Het zou kunnen zijn er materialen verspild worden, dat kost geld.
Het kan zijn dat er onzorgvuldig gewerkt wordt, dat kost geld.
Het kan zijn dat er weinig productiviteit is, dat kost geld.
Zelfs weinig service bieden kan klanten dus geld kosten. Wanneer je meer kunt vertellen over het bedrijf en de omstandigheid waarop het gezegd is, dan is het mogelijk duidelijker.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee niet letterlijk
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het bedrijf wilt graag HR instrumenten standaardiseren. Reden hiervoor is dat het bedrijf wilt doorgroeien, dat er onduidelijkheid bij medewerkers heerst over rol, taakverdeling, verantwoordelijkheden etc. en omdat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd. Op deze omstandigheden is het gezegd.
gvrox
7 jaar geleden
Wie zegt het, en in welke context ? Ik ken wel de term "iets over de muur gooien" om aan te geven dat b.v. een ontwerp klaar is en aan het team gegeven kan worden om het te maken (en dan geeft het dus aan, wij zijn hier klaar mee, nu is het jullie taak, en wij gaan verder met iets anders).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De Hr manager en zie hier boven :)

Antwoorden (1)

Hiermee wordt iets verspillen of verkwisten bedoeld. Dat kan bijvoorbeeld ook op talent slaan.

Van Dale: (geld) over de balk gooien: verkwistend zijn.

Volgens het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) en F.A. Stoett luidde de oorspronkelijke vorm van deze uitdrukking: het (niet) over de balk gooien. Met de balk is daarin de balk bedoeld die in stallen boven de ruif zit. Als het vee gevoerd wordt, wordt er hooi in de ruif gegooid. Daarbij valt er weleens wat hooi over de balk, zeker als je het hooi slordig verspreidt. Vanuit die gedachte van achteloosheid ontstond waarschijnlijk het betekeniselement ‘verspilling’. Later sloop het woord geld in deze zegswijze, en ontstond de variant geld over de balk gooien/smijten.

Het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) vindt die uitleg ook het plausibelst, maar noemt nog wel een andere, "ontleend aan den handel van een koopman in koren of meel". Zo’n koopman gebruikte bij de verkoop een zogeheten maat, een soort emmer, vat of bak waarin hij de juiste hoeveelheid van zijn koopwaar kon afmeten. Dwars over deze maat was een balkje vastgemaakt. De maat werd gevuld tot die ijzeren middellijn, en daarna afgestreken met een strekel (of: strijkstok; zie ook de link hieronder). De koopman die de maat te vol stortte (‘het boven/over de balk gooide’) en het teveel niet afstreek, gaf meer dan hij verplicht was en verspilde dus zijn waren.

Toegevoegd na 20 minuten:
Uit je reactie begrijp ik dat het bedrijf wil doorgroeien, maar dat er onduidelijkheid bij medewerkers heerst over rol, taakverdeling, verantwoordelijkheden etc. en omdat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd.
Dan verspillen de medewerkers inderdaad veel geld en energie, maar in dit geval lijkt me het management hier verantwoordelijk voor.
SimonV