wat zijn geobjectiveerde bestanddelen?

Ik heb er informatie over gezocht, maar het is heel verwarrend voormij.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
8.9K

Het beste antwoord

Je moet het inderdaad even goed lezen, wil je precies zien wat er staat.
In mijn bron wordt het volgende voorbeeld gebruikt. Je hebt bijvoorbeeld opzet, wat in bepaalde gevallen bewezen moet worden. Dat opzet ziet vaak op verschillende onderdelen binnen een delictsomschrijving.

Maar wat nu als je bijvoorbeeld opzettelijk niet voldoet aan het bevel van een ambtenaar in functie, 184 Sr? Die luidt als volgt:
"Hij die opzettelijk niet voldoet aan een bevel of een vordering, krachtens wettelijk voorschrift gedaan door een ambtenaar met de uitoefening van enig toezicht belast (...)"

Dan zou dus moeten worden bewezen dat: (1): je opzettelijk het bevel niet hebt opgevolgd, maar ook (2): dat het opzet was gericht tegen een ambtenaar in functie.
Voldoende is echter dat wordt bewezen dat je het bevel hebt genegeerd. Je kunt je dus niet verweren met: "Ja maar, ik wist niet dat het een ambtenaar was, want anders zou ik hebben gehoorzaamd..." Het tweede deel is hier 'geobjectiveerd' en hoeft daarom niet te worden bewezen.