(taalkundig) Waarom zeggen we 'onder'koeld, als we juist bedoelen dat iets te véél gekoeld is?

over- (in samenstelling met werkwoord of zelfstandig naamwoord) = een te hoge mate van 'x'
onder= een te geringe mate van 'x'.

Bij een woord als "oververhitting" is dit eenvoudig: iets is in te hoge mate verhit geraakt. Bij onderverhitting zou dan je -als het woord bestaat tenminste- denken aan iets dat in niet voldoende mate verhit geworden is. En zo is het met de meeste samenstellingen met deze voorvoegels. Overcompenseren, ondervertegenwoordigd, overschatten... ze betekenen wat je zou denken dat het betekent.

Lastiger wordt het bij een woord als "onderkoeld". Immers, strikt logisch en taalkundig gezien verbind je onder (= in te geringe mate) hier aan 'koelen', dus zou je dan ook verwachten dat het 'niet voldoende gekoeld' zou betekenen. Maar het betekent in werkelijkheid juist dat iets te véél gekoeld, en daardoor te koud geworden is. Dus blijkbaar wordt het woord 'onder' hier verbonden, in feite niet aan het koelen zelf, maar aan het _resultaat_ van dat koelen, nl de temperatuur van het object (of het lichaam), die onder een gewenste waarde gekomen is.

Hoe zit dit taalkundig gezien precies in elkaar, en is er een naam voor dergelijke verschijnselen ? (Dus dat de verbinding tussen de twee woorddelen in feite anders ligt dan de pure woordsamenstelling doet vermoeden).

8 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Antwoorden (1)

Volgens mij ligt de verbinding tussen de twee woorddelen hier precies zo als de pure woordsamenstelling doet vermoeden:

Onder betekent ook "beneden, lager dan".
Onderkoeld betekent "afgekoeld tot beneden het stolpunt zonder gestold te zijn".
SimonV
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
Als je 'onder' in de betekenis 'beneden, lager dan' gebruikt, kan het, lijkt me niet rechtstreeks betrekking op 'koelen' hebben, want in die context heeft het -in mijn ogen- geen _directe_ betekenis. Dat kan alleen maar als je het 'onder' toch weer (indirect) op het _resultaat_ van dat koelen laat slaan en dat blijkt dan ook wel uit je definitie 'afgekoeld tot beneden het stolpunt zonder gestold te zijn'. Dus tot zover zie ik eigenlijk geen verschil met mijn verhaal, behalve dan dat ik daarbij beweer dat ik die verbinding tussen onder en koelen strikt genomen niet logisch vind, en jij blijkbaar wel. (Daarnaast wordt het woord wel algemener gebruikt, bijvoorbeeld ook als iemand te lang in ijswater heeft gelegen en nu een lichaamstemperatuur van 34 graden heeft en opgewarmd moet worden. Of is dat een oneigelijk gebruik van het woord? )
SimonV
8 jaar geleden
"want in die context heeft het -in mijn ogen- geen _directe_ betekenis": volgens mij dus wel... "Of is dat een oneigenlijk gebruik van het woord?": nee, in de Van Dale stond deze omschrijving.
Iemand die te lang in ijswater heeft gelegen is inderdaad ook onderkoeld.