Wat is een beter (fatsoenlijker) woord voor 'smurrie'?

Zoals je beter 'materialen' kunt zeggen dan 'spullen'

8 jaar geleden
in: Taal
2.2K
Erna55
8 jaar geleden
Modder ?
Slik ?
Vuil ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is er onfatsoenlijk aan "smurrie"?
Erna55
8 jaar geleden
Voor welke soort smurrie wil je een alternatief woord ?
noki
8 jaar geleden
Ik zoek in het algemeen een mooi woord voor saus dressing jus of saus op bord. Ik vind het allemaal smurrie, maar dat kan je zo niet zeggen in een restaurant ;) Vaak krijg je het er ongevraagd bij, en je kunt het er niet meer afhalen. 'Gewoon droog opdienen graag' werkt niet.

Antwoorden (6)

Afhankelijk van de context:
prut, kliederboel, modder, drab, vuil.

Toegevoegd na 6 uur:
Of brij, pap.
SimonV
8 jaar geleden
samaiphon
8 jaar geleden
ik zou zeggen alles wat smerig is zoals modder, olievervuiling maar meestal in de context van blubber en niet-vloeibaar.
Je zou kunnen zeggen: een suspensie. Dit is een mengsel van een vaste stof met een vloeistof, bijvoorbeeld een mengsel van zand en water. Smurrie kan heel veel verschillende vormen en structuren hebben, daarom is het lastig om er een goed woord aan te geven. Misschien heb je iets aan onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het meest nette woord vind ik 'viezigheid'.
amc
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Met "viezigheid" hecht je een waardeoordeel aan de smurrie. Deegbeslag, gemalen vlees wordt ook wel "smurrie" genoemd.
Smurrie hoeft niet per se vies te zijn.
Je hebt zelfs een "broodje smurrie smurrie". http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/broodgerechten/broodje-smurrie-smurrie-18612.html
amc
8 jaar geleden
Tja......bij mij en ik denk bij vrijwel iedereen, klinkt smurrie als smerig en zo wordt het dan ook gezien. Misschien is het wel bedoeld als een 'smeersel' indien het op een broodje ligt en zal het met een knipoog deze naam gekregen hebben, door een creatief persoon. In de 'van Dale' wordt het echter ook vertaald met 'natte vuiligheid' en heeft het dus niets met een waardeoordeel te maken ;-)
SimonV
8 jaar geleden
"Natte vuiligheid" klinkt ook niet zo neutraal...
't Blijft een gevoelskwestie, maar tegen Van Dale kan ik niet op! :-)
Drek is een oude nettere term, maar nog niet zo geschikt voor een officieel document. Dan zou je 'vuiligheid' kunnen kiezen.
Amadea
8 jaar geleden
blubber of drap
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Volgens mij schrijf je dat tweede woord met een b. Drab.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat dacht ik ook .
amc
8 jaar geleden
ik weet het wel zeker....drab......drabbig ;-)
"Bagger" is ook een vervangen woord hiervoor.
Nog een paar gevonden in bijgaande bron.

Als trefwoord met bijbehorende synoniemen:
bagger (zn):blubber, modder, prut, slijk, slik
als synoniem van een ander trefwoord:
modder (zn) :bagger, blubber, derrie, flodder, krot, moor, prut, slijk, slik, smurrie
slijk (zn) :bagger, blubber, modder, prut, slibprut (zn) :bagger, knoeiwerk, rotzooi

http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=bagger