Wat is het verschil tussen onze maag of onze magen?

Hoi,

Dit voornaamwoord brengt me aan het twijfelen. Wanneer gebruik je enkelvoud of meervoud. Wie wil dit mij uitleggen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat een bizarre vraag. Je gebruikt enkelvoud of meervoud naar gelang de context. Dat is volledig onafhankelijk van het voornaamwoord. Ik snap je hele denkpatroon niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Context1: Mijn vriendin en ik hebben 1 auto
Context2: Mijn vriendin en ik hebben 3 auto's 1:Onze auto is in beslag genomen
2:Onze auto's zijn in beslag genomen
Antoni
8 jaar geleden
@Jordyyo, het verschil heeft niets te maken met een voornaamwoord. Die term ("het voornaamwoord") gebruik je hier verkeerd. @MrTomaat, volgens https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/maag is de zin "Wij hadden last van onze maag" gebruikelijker dan "Wij hadden last van onze magen". Het gebruik van het enkelvoud is in zo'n geval eenduidiger en duidelijker dan het gebruik van het meervoud. Dit verschil is wat de vraagsteller bedoelt, neem ik aan.

Antwoorden (4)

Het hangt van het zinsverband af of je enkelvoud of meervoud gebruikt. Een Siamese tweeling die samen één buik hebben kan zeggen 'onze maag'. Maar een stel kinderen dat buiten gespeeld heeft en honger heeft gekregen zal zeggen 'onze magen rammelen'.
Amadea
8 jaar geleden
Het ligt er net aan hoe de zin is.
Is bij de betreffende personen de naam hetzelfde, dan spreek je van 'onze naam'.
Zijn het verschillende personen met verschillende namen, dan spreek je van 'onze namen'.

Twee zusjes met dezelfde familienaam zullen zeggen: " Onze naam is Smit".
De clubvoorzitter zal tegen zijn clubleden zeggen: "Onze namen worden in het jaarboek vermeld".

Wonen mensen in hetzelfde huis, dan zeggen zij: "Ons huis staat aan het eind van de straat".
Wonen mensen in verschillende huizen, dan zeggen zij: " Onze huizen worden verkocht".
amc
8 jaar geleden
Eigenlijk is er geen verschil tussen "onze maag" en "onze magen", maar gebruik van het enkelvoud is soms duidelijker:

"Enkelvoud / meervoud: last van onze maag / magen

Is het ‘Wij hadden last van onze maag’ of ‘Wij hadden last van onze magen’?

‘Wij hadden last van onze maag' met maag in het enkelvoud is het gewoonst. Het spreekt voor zich dat iedereen last heeft van zijn eigen maag en niet van één gezamenlijke maag. Andere voorbeelden van een enkelvoud bij een meervoudig woord:

• De sporters hadden hun paspoort bij zich.
• De leerlingen moeten hun werkstuk volgende week inleveren.
• Ze trokken hun uniform uit.
• Zij gingen altijd met hun vrouw mee naar de huishoudbeurs.
• Nemen jullie morgen je sjaal mee?
• Die hybrides hebben behalve een benzinemotor ook een elektromotor.
• De woningen worden met keuken en badkamer opgeleverd.
• Op zaterdag wasten alle buren hun auto.

Hoewel de gecursiveerde woorden [op de originele website zijn dat "paspoort", "werkstuk", "uniform", "vrouw", "sjaal", "benzinemotor", "elektromotor", "keuken", "badkamer" en "auto"] ook in het meervoud kunnen staan, is het in het Nederlands het gewoonst om het enkelvoud te gebruiken. Bij de zin ‘De sporters hadden hun paspoort bij zich’ zal niemand denken dat de sporters gezamenlijk slechts één paspoort hebben. De zin ‘De sporters hadden hun paspoorten bij zich’ kan weliswaar ook betekenen dat elk zijn eigen paspoort bij zich heeft, maar de zin zou ook kunnen betekenen dat elke sporter twee (of meer) paspoorten heeft. Het meervoudige paspoorten maakt de zin dus dubbelzinnig. Het enkelvoudige paspoort is in deze zin eenduidiger.

Soms is zowel de zin met een enkelvoud als die met een meervoud dubbelzinnig. Zo kan de zin ‘De leerlingen moeten hun werkstuk volgende week inleveren’ twee betekenissen hebben: de leerlingen moeten elk een eigen werkstuk schrijven, of ze moeten samen één werkstuk maken. ‘De leerlingen moesten hun werkstukken inleveren’ daarentegen kan betekenen dat ze elk meerdere werkstukken moeten inleveren, of ieder één. De tekst en context zullen uitsluitsel moeten geven."

In zinnen met een meervoudig onderwerp (wij, de sporters, de leerlingen, enz.) is het dus mogelijk dat "de maag" in het enkelvoud staat terwijl er eigenlijk meer magen worden bedoeld. Er is echter een overeenkomst tussen die magen. "Iedereen" had er last van. Het gebruik van het enkelvoud in dit soort zinnen is dan dus eenduidiger.
Antoni
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
N.B.: Met "de originele website" bedoel ik de website van de bron: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/maag. Het lange citaat in mijn antwoord komt van die website.
Dat hangt af van het zinsverband. Onze maag gebruik je voor een algemene aanduiding en met onze magen doel je op de individuele magen.
Voorbeeldzin: Onze maag maakt deel uit van ons spijsverteringskanaal.
Voorbeeldzin 2: Onze magen zijn gevuld na deze lekkere en voedzame lunch.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Op de website https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/maag staat: "Is het ‘Wij hadden last van onze maag’ of ‘Wij hadden last van onze magen’? ‘Wij hadden last van onze maag’ met maag in het enkelvoud is het gewoonst. Het spreekt voor zich dat iedereen last heeft van zijn eigen maag en niet van één gezamenlijke maag." Een zin als "Onze magen zijn gevuld na deze lekkere en voedzame lunch." kan dus ook worden geschreven als "Onze maag was gevuld na deze lekkere en voedzame lunch.". Immers, ook hier spreekt het voor zich dat het gaat om individuele magen, dat dus ieders eigen maag gevuld was en niet één gezamenlijke maag.