Is het 'ten goede komen aan' of 'ten goede komen van'?

Ikzelf ben geneigd het eerste te denken, maar nu kom ik de tweede variant in een jaarverslag tegen en nu ga ik toch twijfelen, ook omdat op het internet beide varianten voorkomen - en Taaladvies slechts 'ten goede komen' vermeldt, wellicht verwachtende dat het voorzetsel erachter niet problematisch wordt geacht...

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie 'ten goede van' in dit geval als contaminatie van 'ten bate van' en ten goede komen aan'.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
67.1K

Antwoorden (2)

Het is 'ten goede komen aan' . Zo heb ik het op school geleerd.

Maar met een link bewijzen kan ik het niet.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Staat in van Dale onder "goed". +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is dat wel zo? De online-versie van Van Dale meldt namelijk wat anders.
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=ten&lang=nn
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
"Ten goede van" druist geheel tegen mijn taalgevoel in. Maar dat kan aan mij liggen. Dat 'aan' associeer ik met: bijdragen aan iets. (In dit geval aan het goede.)
Met "van" lijk je iets weg te willen pakken. Maar nogmaals: dat is MIJN taalgevoel. De DvD zal het wel beter weten... :-)
zondag
8 jaar geleden
@Pieter1986 Ik vind die link toch niet overtuigend omdat het daar gaat over het woordje 'ten'. Of het woordgebruik in die uitdrukkingen verder wel klopt staat er niet bij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@zondag, dat zou toch stug zijn, als Van Dale daar al niet op zou letten, ook al gaat de kwestie zelf over net iets anders.
Onze taal is een Germaanse taal en ook wij hadden, net als de Duitsers nog steeds in hun taal hebben, 'naamvallen'. Inmiddels zijn die merendeels uit onze taal verdwenen en gebruiken we meestal overal het lidwoord 'de' voor.
We hebben dus geen levend systeem van naamvallen meer, maar dagelijks kom je nog steeds restanten tegen als het om vaste uitdrukkingen gaat.
'De heer des huizes', 'in koelen bloede','voor niets ter wereld' zijn hiervan enkele voorbeelden.

Tot 1947 werd er nog verschil gemaakt tussen de lidwoorden 'de' en 'den'. Je komt dan ook in oudere boeken nog wel eens 'den heer' tegen, of natuurlijk in Bijbelse geschriften 'den Heer'.
Nu worden echter allen nog naamvallen gebruikt in persoonlijke voornaamwoorden zoals in ik/mij of hen/hun.
Ook worden ze nog steeds gebruikt in een hele rij staande uitdrukkingen;

Ik heb zelf het Van Dale taalhandboek nu voor me liggen en daarin staat een hele rij opgesomd.....
ten bate van,
ten behoeve van,
ten aanzien van,
ter aarde storten enz. enz.
Maar er staat wél ' ten goede komen AAN', dus is dit het enige juiste...

Iets komt ten goede aan iets en als je een beetje nadenkt is het net alsof je AAN iemand iets geeft waar hij beter van wordt, omdat het hem ten goede komt.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is: ten goede komen aan iets of iemand. Ten voordele aan iets of iemand.
amc
8 jaar geleden
Uiteraard...aan iets of iemand, ik zie net dat ik 'iemand' vergeten heb erbij te schrijven, maar voor iedereen zal dit logisch zijn.