Is de kat nu wel of niet gechipt?

Een verdrietige eigenaar van een weggelopen kat had op het station foto’s en tekst opgeplakt met de oproep om rond te kijken in de hoop de kat terug te vinden Er stond onder meer de volgende tekst:
“De kat is niet schuw en gechipt.” Vandaag mijn vraag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een verdrietige eigenaar van een weggelopen kat had op het station foto’s en tekst opgeplakt met de oproep om rond te kijken in de hoop de kat terug te vinden Er stond onder meer de volgende tekst:
“De kat is niet schuw en gechipt.” Vandaag mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gechipt dus en niet schuw.

Het beste antwoord

Dit is typisch zo'n zin die je als je hemd e eerste keer leest, begrijpt als: de kat is niet schuw, en gechipt. Ga je het taalkundig bekijken dan redeneer je dat het woordje "niet" bij schuw en bij gechipt hoort. dus niet schuw en niet gechipt. De eigenaar zou in spreektaal tegen u zeggen: mijn kat is niet schuw, en hij is gechipt. Schrijven wil men zo kort mogelijk doen en omdat men zelf weet wat er bedoeld wordt, denkt men dat een ander het zo ook begrijpt , en vaak pakt men automatisch de goede uitleg.

Toegevoegd na 10 uur:
Als de kat niet gechipt zou zijn was het logischer geweest als de eigenaar had gezegd: hij is niet schuw en niet gechipt
(zou de echte eigenaar even uitleg willen komen geven ;) )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Maar ik zou niet weten wat hier de juiste uitleg is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
volgens mij gewoon dat hij gechipt is

Andere antwoorden (3)

Zoals de man het heeft verwoord is de kat wél gechipt. Gezien de omstandigheden lijkt het me echter dat de man bedoelde dat de kat niet gechipt is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Net lijkt mij dat de kat niet schuw is, en wel gechipt.
8 jaar geleden
Als hij niet gechipt zou zijn, zou er 'niet schuw of gechipt' hebben moeten staan. Maar mensen kunnen natuurlijk van alles bedoelen.