Waarom staat het woord: "positiviteit" niet in het woordenboek?

Je kunt het woord wel vinden op Google. Er zijn boeken over geschreven en websites over. Maar is het wel een woord?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
53.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
is een anglicisme
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een afgeleide van positief en deze staat wel degelijk in het woordenboek. http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=positief&lang=nn
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
positief: ja
positiviteit: neen http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=positiviteit&lang=nn#.VhpNavbtlBc

Antwoorden (3)

Omdat het juiste woord 'positivisme' is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
positivisme is voor mij toch wat anders, namelijk een bepaalde stroming binnen de wetenschapsfilosofie. .. (wat natuurlijk niet betekent dat dat woord niet deze tweede betekenis zou kunnen hebben).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eens met Kierkegaard47. Positiviteit zou ik willen uitleggen als 'het positief zijn' zoals negativiteit 'het negatief zijn' en neutraliteit 'het neutraal zijn' betekent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
- isme is inderdaad ook een achtervoegsel dat je overal achter kunt plakken, maar de betekenis is net weer een nuance anders. Breder voor mijn gevoel.
Omdat ieder woordenboek eigen regels hanteert voor het al dan niet opnemen van woorden, anders wordt het woordenboek veel te dik. "Ramptoerist", "haatbaard" en "hipster" zijn drie woorden die (nog?) niet in alle woordenboeken voorkomen terwijl ze in verschillende media gebruikt worden.

Het feit of we al dan niet al een goed Nederlands woord hebben voor een begrip maakt niet uit voor een woordenboek. Zo is 'risicovol' voor velen een normaal woord terwijl we daarvoor al lang het woord "riskant" hadden. Dal komt ervan als je teksten uit het Engels gaat vertalen zonder voldoende kennis van je moerstaal...
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overigens wil het wel voorkomen van een woord in een woordenboek ook niet zeggen dat het woord goed Nederlands is. Komt een woord genoeg voor dan belandt het op den duur vanzelf in woordenboeken. Wanneer iedereen bijvoorbeeld opeens het (eerder niet bestaand) woord imeglobber gaat gebruiken en dat genoeg volhoudt komt het ooit vast in een woordenboek.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Nee, inderdaad. Het woord komt bv. wèl voor in de online versie van 'het groene boekje', http://woordenlijst.org/#/?q=positiviteit wat velen toch ook als een soort 'officiële' woordenlijst zien. Maar ook daarvan heb ik ergens een disclaimer gelezen dat het voorkomen van een woord in die lijst niet automatisch betekent dat het ook 'goed Nederlands' is, enkel dat hier een uitspraak gedaan wordt over wat de officiële schrijfwijze ervan is, als je het woord wil gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus!
Omdat het Nederlands een taal is waarin je heel erg goed kunt "woordrijgen". Dat betekent dat je heel veel bestaande woorden een bepaalde veelgebruikte uitgang kunt geven of woorden aan elkaar kunt rijgen, waarmee een uitstekend prima duidelijk woord ontstaat, dat echter niet als zelfstandig woord is opgenomen. Simpelweg omdat als je álle rijgwoorden en vervoegde woorden in de taal als zelfstandige woorden zou kunnen opnemen, de Van Dale niet drie dikke delen maar wel dertig dikke delen zou kunnen beslaan.

Positiviteit (en negativiteit) zijn van die woorden ; bestaande begrippen (bijvoeglijke naamwoorden) waar het achtervoegsel "(-i)teit" (en vaak ook -heid) achter is geplakt. Die hebben niet allemaal een eigen plaats in het woordenboek. Inconsequent vind ik het persoonlijk wel, want bijvoorbeeld specialiteit of brutaliteit - het zelfde type achtervoegsel - staan er WEL in. Ook vind ik nergens de "regels" wanneer een vervoeging -(i)teit of - heid krijgt. Blijkbaar zijn dat van die ongeschreven grammaticale regels die je ongemerkt leert aanvoelen als je de taal verwerft, en die aan een buitenlander heel lastig uit te leggen zijn.

Zo herinner ik me een nieuwe Nederlandse ooit (op verzoek ;-)) te hebben gecorrigeerd voor het woord "brutaalheid" dat grammaticaal natuurlijk niet fout is, maar waar wij normaliter "brutaliteit" zeggen. En of het dan ook braviteit was...hmm, nee, dat dan weer niet; braafheid is "goed". Waarom ? Ik kom niet verder dan "omdat het zo is". :schaam:
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
Goed antwoord!
Het Nederlands is heel inconsequent en dat is iets wat zelfs taalprofessoren enorm irriteert! een + van mij.