Wat betekent ps onder aan de brief?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
57.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tip. Elke lezer leest de tekst bij de PS. Zet daar dus de zin neer die persé gelezen moet worden.
Met de huidige tekstverwerkers is de PS natuurlijk overbodig geworden, maar bovenstaand truukje werkt wel.

Het beste antwoord

Een postscript , afgekort PS , is toegevoegd na het schrijven van het hoofddeel van een brief (of een ander orgaan van schrijven). De term komt van het Latijnse Post Scriptum , een uitdrukking betekent "geschreven na" [1][2](die kan worden uitgelegd in de zin van "dat wat komt na het schrijven").
Een postscript punten kan een zin, een paragraaf, of af en toe veel toegevoegde, vaak haastig en trouwens, na de ondertekening van een brief of (soms) het belangrijkste orgaan van een essay of boek. In een boek of een opstel, een zorgvuldig samengesteld toevoeging (bijv. voor een tweede editie) heet een nawoord . Een nawoord, meestal niet genoemd in het nawoord, is geschreven in antwoord op kritische opmerkingen op de eerste editie. Het woord "postscript" heeft, poëtisch, werd gebruikt om addendum verwijzen naar enige vorm van enkele belangrijkste werk, zelfs als ze niet verbonden aan een van de belangrijkste werken, zoals in Søren Kierkegaard s 'boek met de titel Afsluitend onwetenschappelijk naschrift.
Soms, als extra punten worden gemaakt na de eerste postscript, afkortingen zoals PPS (post-PS) of PSS (post-sub-scriptum) en PPS (post-post-PS) worden gebruikt, hoewel slechts PPS heeft iets gemeenschappelijk gebruik.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Letterlijk: Post Scriptum

Toegevoegd na 2 minuten:
Betekent zoiets als naschrift.
Even een stukkie wiki:
"Een postscriptum (Latijn, "naschrift") kan in informele brieven worden toegevoegd nadat de brief zelf is ondertekend. De juiste afkorting is PS, niet gevolgd door een punt maar wel door een spatie[1]. Het eigenlijke naschrift begint met een hoofdletter. Het PS heeft geen directe relatie met het in de brief beschrevene; anders stond die informatie immers wel in de brief zelf."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Postscriptum
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve dan Post Scriptum, wat al beschreven is wordt het ook veel gebruikt als 'o ja nog even dit"
Of als bijna vergeten......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap die twee minnen niet, want zo is het wel, in normale dagelijkse mensengebruik. Dus plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
momopoyolo, Dankjewel en dat gemin het went.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mij een plus hoor
Inderdaad, Post Scriptum, oftewel "Na het geschrevene", wat inderdaad vrij vertaald overeen komt met hetgeen de vorige replyer schreef.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ps is een latijns woord als ik het goed heb
voor nog ff dit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, het betekent post scriptum, en het wil zeggen
" ja dat was ik nog even vergeten"