hoe oud is the groenlandse taal kalaallisut ?

Hallo ! weet iemand hoe oud de taal kalaallisut (de taal van groenland ) is

8 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Antwoorden (2)

Het stamt uit de 13 eeuw toen de Thule cultuur naar Groenland kwam en de taal meenam. Wikipedia heeft er wel engelstalige sites over.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De gemeenschappelijke stamtaal van de Inuit uit Groenland, Canada en Alaska vormt het Inukitut. De Groenlandse variant heeft veel Deense leenwoorden. Het is een polysynthetische taal waarin gedachten en zinnen uitgedrukt worden in één woord waaraan voor- en achtervoegsels toegevoegd worden.

Het oorspronkelijke Inuktitut was een mondelinge taal. De schriftelijke vormen ervan werden ontwikkeld door missionarissen om de Bijbel te kunnen vertalen en om gebeden en gezangen in de eigen taal van de bevolking te kunnen schrijven.

Het Inukitut is waarschijnlijk in de dertiende eeuw in Groenland aangekomen. Want toen vestigden Inuit die zich via het westen van Alaska oostwaarts verspreidden over het noordpoolgebied via West-Groenland naar Oost-Groenland.

De Groenlandse taal werd begin 1600 voor het eerst beschreven. De Deense missionaris Paul Edege (1708-1789) stelde het eerste woordenboek (1750) en de grammatica (1760) van het Kalaallisut samen.
Amadea