Wat helpt het nou weer om te schelden met ernstige ziektes?

Waarom scheld men dan niet met minder erge dingen zoals potverdorie? misschien een beetje raar voorbeeld maar waarom moet er dan perse een ziekte voor worden gebruikt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het helpt inderdaad niet, maar is wel te verklaren: Uit onderzoek naar het vloeken in Europese landen door de Leidse hoogleraar Piet van Sterkenburg blijkt dat de Nederlanders uniek zijn in het gebruik van ziekteverwensingen. Deze komen alleen nog in het Hebreeuws voor. Zelfs de huidige jeugd gebruikt deze vorm, maar heeft namen van verouderde ziektes (bijv. stuipen) vervangen door hedendaagse, zoals HIV of aids. Een verklaring hiervoor is wellicht de vroeger sterke invloed van het geloof in God dat het ijdel gebruiken van Godsnaam verbood. Daarom werd dit vervangen door het gebruiken van namen van zeer gevreesde dodelijke ziektes. Bron en meer informatie: http://taalschrift.org/reportage/001784.html (RJ)

Opluchting...als men grof vloekt heb je er meer aan,dan dat je potjandorrie zegt.Het lucht nu éénmaal beter op.Jij bedoeld natuurlijk kanker.Mijn schoonmoeder heeft die ziekte en je moet haar dat woord eens horen vloeken.Men moet niet zeuren over het vloeken...dit is normaal en vaak een aangewoonte die wat mij aangaat niemand hoeft afteleren.

Een 16 jarig meisje wat aan kanker leed was een actie begonnen met posters en buttoons met als tekst Kanker verziekt je taal. hellaas is dit meisje overleden maar haar ouders zetten haar idee voort. kijk op de onderstaande website kun je flyers en poster t-shirts bestellen. als diversen mensen dit doen kunnen we misschien het schelden met ziektes terug dringen

Bronnen:
http://www.kankerverziektjetaal.nl/

misschien een beetje advocaat van de duivel, maar waarom zou schelden met ziektes niet gewoon onder de vrijheid van meningsuiting vallen. je moet vrij zijn om te zeggen wat je wil in een democratie als de onze. ik snap wel dat mensen zich er aan storen als het op de persoon word gepeeld zoals destijds met van gaal zijn vrouw maar gewoon als scheldwoord in het algemeen is het nu ineens hip om ertegen te zijn. Toegevoegd na 4 minuten: o ja, de reden waarom het word gebruikt is omdat het een betekenis heeft in de zin dat het grof is en mensen een soort "tinteling" krijgen om met iets precairs iets heel banaals uit te drukken. net zoals met vloeken.

Als je de namen gebruikt laat je zien dat je er niet bang voor bent, en durft te shockeren. (stoer gedrag bij kinderen) Als je de namen gebruikt ban je het idee niet uit je leven, het is een manier om het bestaan van deze ziektes te erkennen. Leg geen ban op de namen van de ziektes, dat werkt namelijk door en dan voelen mensen die de ziektes hebben zich ook in de ban. Nu vinden ze het niet leuk dat er met hun ziekte gescholden wordt, maar er mag tenminste wel over gesproken worden, het is geen taboe. Dat zou veel erger zijn.

Omdat we dat in Nederland van oudsher altijd gedaan hebben, zoals men in andere talen scheldt met geslachtsdelen, uitwerpselen of discutabele posities van moeders en dergelijke. Nu hebben de meeste mensen geen flauw benul meer wat de pleuris, de typhus, de kolere, de pest en de tering precies zijn of waren, of hoeveel mensen daaraan stierven, maar het nieuwere ' kanker' ligt blijkbaar op de een of andere manier gevoeliger -waardoor het dus ook grover en dus ' lekkerder' scheldt, als je het van net zo dichtbij kent als de eerder genoemde ouderwetsere aandoeningen. Waarom dat perse moet is mij een raadsel, maar het is wel een feit dat waar je mee omgaat, je ook mee wordt besmet. Toen ik nog naast mijn vorige buren woonde die 'kanker' gebruikten als meest belangrijke scheldwoord maar ook als tussenvoegsel (' wat zit je haar kankerleuk' , wat een kankergave broek heb je aan' ) betrapte ik mezelf er ook regelmatig op dat ik me in een boze bui daarop verliet (kankerburen.....). Nu geheel vrij van deze invloed ebt het ook wel weer weg, gelukkig, want eigenlijk vind ik het vreselijk klinken. Maar het heeft wel een heerlijk afreagerend gdvrdegdvr-gehalte, dat dan weer wel.......

Potverdorie is in veel ogen even erg als allerlei ziektes roepen, De P heeft in dit woord de G al vervangen om t een beetje af te vlakken

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100