heet zand zand omdat het tussen zee en land zit?

kijk dan zee land = zand zelfs in het engels sea land= sand

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
24K
Erna55
8 jaar geleden
Overal is er zand. Niet alleen aan zee.
Ook landen die geen zee kennen hebben een woord voor zand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen idee maar het idee vind ik erg origineel. :)

Antwoorden (2)

Nee. Zand is steenstof. Het woord is mogelijk afgeleid van het Germaanse woorddeel "sund-" wat 'uiteen, stuk' betekent. De oorspronkelijke betekenis zou dan ‘wat kleingemaakt/verbrijzeld is’ kunnen zijn.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
oooh dankje
nee, met de zee heeft het (taalkundig) niets te maken, wat al blijkt uit het feit dat ook in diverse woestijnen zeer ver van de zee veel zand wordt gevonden. Zand wordt door geologen gedefinieerd als een gesteente met een korrelgrootte van 0, 1 mm tot 2 mm. is het fijner dan spreek je van silt; is het grover dan gaat het over in kiezel.

Doorgaans bestaat zand voor een zeer groot percentage uit kwartsdeeltjes (silicium dioxide) maar ook koraalzand (korrels gebroken koraalrif) en vulkanisch zand (lavakorrels) komen voor.

wat betreft de afleiding van het woord: een sandr is het Noorse en IJslandse woord voor een door gletsjerrivieren afgezette sedimenten; je moet daarbij denken aan een waaier van fijn puin, zand en slik. Veel Nederlandse woorden hebben Oudnoorse wortels. de oorspronkelijke betekenis kan dus heel goed zijn: iets dat door een rivier is afgezet -- een sediment dus. Zand behoort geologisch inderdaad tot de sedimentgesteenten. En behalve door rivieren worden die ook vaak in zee afgezet, bij zand is dat vooral vlak voor de kust. Zo heeft zand toch iets met de zee te maken; maar niet qua herkomst van het woord.