Is er een verschil tussen diergaarde en dierentuin?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
3.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
neen, gaarde = tuin

Het beste antwoord

In betekenis niet, maar wel in taalkundige oorsprong. Want een gaard(e) is een omheinde tuin. Elke dierentuin zou omheind moeten zijn, anders kunnen de dieren zomaar weglopen.
Het woord gaard(e) is in het dagelijks gebruik vervangen door tuin. We kennen het alleen nog in samenstellingen: wijngaard, boomgaard.

Tuin betekende oorspronkelijk 'omheining, afscheiding', maar de betekenis is ontwikkeld naar 'ruimte die omheind is'.
Amadea
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Diergaarde is Rotterdams en dierentuin is Amsterdams.
En ook in andere delen van het Nederlandse taalgebied zal er een voorkeur zijn voor één van beide termen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Diergaarde Blijdorp en dierentuin Artis.