Wie heeft het woord Grexit voor het eerst gebruikt?

Ik vind het ondanks de vervelende omstandigheden een mooie woordspeling

8 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Antoni
8 jaar geleden
Als je houdt van woordspelingen: de Griekse premier Andonis Samaras gebruikte in 2013 de term Greekovery om de verbeterde toestand in zijn land aan te duiden. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Grexit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nederland er uit ! NEXit

Het beste antwoord

In 2012 heeft iemand van de Citigroup het woord voor het eerst gebruikt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Daarvóór werd het in 2011 in een heel andere context gebruikt: als een email-tool, waarbij met Grex "kudde" (Latijn) werd bedoeld.
Later werd de betekenis dus Gr(iekenland)-exit.

Toegevoegd na 21 uur:
Om precies te zijn: die "iemand" van de Citigroup is de econoom Ebrahim Rahbari.

Dit jaar heeft hij de term "Grimbo" geïntroduceerd.
Hij beschrijft de vooruitzichten als Grimbo (een samensmelting van Grieks & limbo) : grijze scenario's waarin de Grieken geen geld krijgen van de Europeanen en er geen duurzame oplossing is.

Toegevoegd na 1 dag:
Met dank aan Ploeff:
De term blijkt bedacht door Ebrahim Rahbari én Willem Buiter van de Citigroup.
SimonV
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Leuke pagina!
http://grexit.com/pricing "Grexit - 14-day free trial, no credit card needed for signup"
SimonV
8 jaar geleden
@Ploeff
Bedankt voor de aanvulling!
De term blijkt bedacht door Rahbari en Buiter.
flyingcrow
8 jaar geleden
Bedankt allemaal!