Eigenlijk hebben de woorden dezelfde betekenis, namelijk van het verkrijgen van iets nadat je er (veel) moeite voor hebt gedaan. Niet in alle betekenissen van het werkwoord halen, want dat kan ook andere dingen inhouden. Maar wel in de zin die jij hoogstwaarschijnlijk bedoelt.
"Zij heeft vorig jaar haar diploma behaald".
"Je slaagt voor een examen wanneer je een voldoende hebt gehaald".

Maar toch krijgt de eerste zin een andere betekenis als je het andere werkwoord gebruikt: "zij heeft vorig jaar haar diploma gehaald" wil zeggen dat ze toen naar de onderwijsinstelling is geweest om dat bedrukte vel papier in handen te krijgen.

'Gehaald' gebruik je wanneer je ermee wilt zeggen dat het gewenste is verkregen.
'Behaald' wordt gebruikt als je wilt vertellen dat de actie geslaagd is, het doel is bereikt.

"Hij heeft daarmee veel roem behaald".
"Door keihard te fietsen heeft ze toch nog die trein gehaald".
Amadea
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

"Gehaald" en "behaald" zijn de voltooid deelwoorden van de werkwoorden "halen" en "behalen". De mogelijkheden voor het gebruik van deze woorden zijn zeer talrijk, dus het is onmogelijk deze op te noemen. Het woordenboek Van Dale geeft een aantal mogelijkheden bij de verklaringen van de woorden:

ha·len (haalde, heeft gehaald)
1. bij zich laten komen: een dokter halen
2. ergens vandaan halen: een kind uit school halen
3. naar zich toe trekken
4. bereiken, in zijn bezit krijgen: hij zal de 80 wel halen; er is niets te halen: te krijgen, te verdienen; een diploma halen: verwerven; het halen: op tijd ergens zijn, iets af hebben; hij haalt niet bij zijn broer: is lang niet zo goed enz. als

http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=halen&lang=nn

be·ha·len (behaalde, heeft behaald)
1. (met inspanning) verwerven: een overwinning behalen

http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=behalen&lang=nn

Toegevoegd na 11 minuten:
"Behaald" (eindigend op een d) moet overigens niet worden verward met "behaalt" (eindigend op een t). De woorden klinken hetzelfde, maar betekenen iets anders.

"Behaald" (met een d) is het voltooid deelwoord van "behalen": jij hebt de overwinning behaald; u heeft de overwinning behaald; hij/zij/men heeft de overwinning behaald; de overwinning is behaald.

"Behaalt" (met een t) is de persoonsvorm van de tweede en derde persoon enkelvoud van "behalen": jij behaalt de overwinning; u behaalt de overwinning; hij/zij/men behaalt de overwinning.
Antoni