Heeft de zin "I hope he will get what's coming to him" altijd een negatieve betekenis, of kan hij ook positief zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Antwoorden (1)

Je hoopt dat hij zijn verdiende loon krijgt. Dat zeggen wij in het Nederlands, en dat is negatief bedoeld. Ook al staat er iets dat letterlijk positief te lezen is. Maar die klank en betekenis heeft het niet. Boontje komt om zijn loontje.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben de uitdrukking ook wel eens tegengekomen met een positieve klank. Ik ben er daarom niet zeker van. Heb je een link?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap de min niet helemaal. Compensatieplus van mij. +
wilkers
9 jaar geleden
Positief lijkt mij niet gebruikelijk, maar met de creativiteit van sommige mensen burgeren dit soort gebruiken langzaam in. Ik ben hem ook wel eens in positieve zin tegen gekomen. Ik geef geen + of - bij deze.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Dit wordt zover ik weet alleen in negatieve context gebruikt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je zegt: ''iemand krijgt zijn verdiende loon'' dan neigt het naar 'loontje komt om zijn boontje, eigen schuld dikke bult." Als je zegt: ''iemand krijgt wat hij/zij toekomt,'' dan klinkt dat niet persé negatief. Dan lijkt het meer op dat als het je lot/geluk is, dan komt het toch wel. Letterlijk betekent het als iemand zijn verdiende loon krijgt dat hij het salaris krijgt wat hij verdient, dus loon naar hoeveel hij werkt of de kwaliteit die hij levert in zijn werk. Hij krijgt wat hij waard is. Dit is dus niet positief of negatief maar neutraal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Theoretisch zou je het positief kunnen lezen, maar wat mij betreft heeft het inderdaad altijd een negatieve connotatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor de geïnteresseerden: dit verschijnsel, waarbij een uitdrukking geen vaste uitdrukking of collocatie is (zoals boontje komt om zijn loontje), maar toch vrijwel altijd op dezelfde wijze wordt geïnterpreteerd, heet in de taalkunde 'semantische prosodie'. In dit geval, 'I hope he will get what's coming to him', is een positieve interpretatie niet onmogelijk, maar wel zeer onwaarschijnlijk.