waarom heeft de franse taal voor bijv. 90 geen apart woord?

voor 90 zeg je quatre-vingt-dix en waarom niet 1 woord?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.7K

Het beste antwoord

Er bestaat "nonante" - dat zeggen ze in Zwitserland, België, Luxemburg, en in bepaalde streken van Frankrijk. Dat gaat terug op een oude vorm.

quatre-vingt-dix werd pas in de zeventiende eeuw de gebruikelijke vorm - onder invloed van de taalgeleerden Vaugelas en Menage.

In de verschillende edities van het woordenboek van de Académie Française vind je beide vormen terug, maar nonante wordt in het algemeen beschaafs Frans niet gebruikt.

Zie de bijgevoegde bron voor meer informatie.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens mij is het gewoon zo ontwikkeld in het Frans, waarom wij dat wel hebben is toch ook niet te verklaren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij Nederlanders ook zeggen negen-tig
zes-tig
drie-en-vijf-tig
Dus in Nederland is dat net zo goed.
Als we elk getal een naam zouden dat er dus.. nouja, oneindig zijn! En die dan ook nog eens allemaal uit je kop leren. Dat gaat nooit lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze voor 80 al een afwijkend woord hebben. Als je voor 80 zegt 4x20,moet je,met zo iets doorgaan en maak je er 4x20=10van, logisch toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is zo gegroeid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat woord is er wel. Het is Nonante.