Waarom is desinteresse het tegenovergestelde van interesse maar deskundig niet het tegenovergestelde van kundig?

9 jaar geleden
in: Taal
4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb de vraag doorgespeeld naar etymologiebank.nl. Ik hoop dat ik binnen een week antwoord krijg. Dan speciaal het woord desinteresse.

Het beste antwoord

Omdat de betekenis van het voorvoegsel des- in deze twee gevallen niet gelijk is.
Bij deskundig is het een aanwijzend voornaamwoord: des kundig - wat dat betreft goed op de hoogte, op dat gebied kundig.
Bij desinteresse is het een uit het Latijn afkomstig voorvoegsel, dat 'niet' of 'on- toevoegt aan het woord dat eraan vastgeplakt is. Niet geïnteresseerd.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een naaimachine naait, maar een nietmachine niet.
Dezelfde woorden kunnen verschillende betekenissen hebben.
Daarom kun je ook zo fijn cryptogrammen maken.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Min: geen antwoord op de vraag.
Het woord desinteresse komt van het frans désintéresser. Hierin komt dé- van het latijnse dis- dat een scheiding aangeeft en in de praktijk een ontkenning inhoudt.
Hoe deskundig is opgebouws is al op deskundige wijze door Amadea is verwoord.