De naam Lars betekent, gekroond met het lourierblas, wat heeft dit voor betekenis?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
3.5K
Antoni
9 jaar geleden
De naam Lars is afgeleid van de Romeinse naam Laurentius, die niet alleen "gekroond met lauweren of laurierblad", maar ook "uit de stad Laurentum" betekent. Zie ook: http://www.meertens.knaw.nl/nvb/verklaring/naam/Lars, die je doorverwijst naar http://www.meertens.knaw.nl/nvb/verklaring/naam/Laurentius. Op die website staat ook een uitgebreide verklaring: "Verklaring Lat. 'uit Laurentum', een stad in Latium. De naam wordt ook in verband gebracht met laurier, dus 'de gelauwerde'. Er zijn verschillende heiligen van deze naam, van wie vooral belangrijk is: St.-Laurentius, diaken van de kerk in Rome, onder keizer Valerianus in 258 gevangen genomen en gemarteld. Kerkelijke feestdag: 10 augustus. In het hele Westen werd St.-Laurentius al vroeg vereerd. In verband met zijn marteling (hij onderging de vuurdood op een gloeiend rooster) wordt hij aangeroepen bij brandwonden en brandgevaar (zo worden ook de vallende sterren op 10 augustus sint-laurenstranen genoemd). Hij werd begraven in de basiliek in Rome, de San Lorenzo fuori le mura. Bij de Duitse Ottoonse dynastie stond St.-Laurentius (evenals St.-Mauritius) in hoog aanzien. Zijn cultus kreeg een nieuwe prikkel door de slag op het Lechfeld, die op 10 augustus, zijn feestdag, plaatsvond. De naam kwam op in de 12e eeuw: Waadt 1167, een Rhaetiër (Socin); Rheinland 1166 (Littger); West-Vlaanderen 12e eeuw (Leys). Eerste voorbeeld in Holland: 1236 (Van der Schaar); Laurentius = Wreyns, Wreynsken, Vreis, Frens, Den Bosch en omgeving 14e/15e eeuw; Vreys, Lens, Belgisch Limburg 1662 (J. Nouwen, Meded. Naamk. 1959, 36). Laurentius is patroon van de parochie Oud-Gastel.".

Het beste antwoord

Wie gekroond wordt met een lauwerkrans, krijgt een krans op zijn hoofd van in elkaar hakende takken en bladeren van de aromatische laurier, die het hele jaar zijn groene kleur houdt. Laurier is een bepaalde plant uit vooral het oostelijke Middellandse Zeegebied.

In de klassieke oudheid werden lauwerkransen geschonken aan overwinnaars, zowel de winnaars in de atletiek zoals die destijds werd bedreven, als de mensen bij poëtische ontmoetingen. In Rome hadden ze een symboliek die te maken had met het overwinnen van een vijand door een succesvol bevelhebber tijdens zijn triomftocht, corona triumphalis. Waar vroeger lauwerkransen werden afgebeeld in een hoefachtige vorm, zijn moderne versies ringvormig.
Antoni