Hoe zet je in het frans werkwoorden op re en ir in de tt, vdw, vt en in de toekomende tijd?

Heb morgen Frans PW werkwoorden

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Erna55
9 jaar geleden
Wanneer je morgen een proefwerk hebt, dan is het onderwerp dus behandeld in de les. En het zal ook zeker in je boek staan. Zoek maar even in je leerboek.

Het beste antwoord

Je gaat eerst op zoek naar de stam en daarachter plaats je de uitgang.
Stam hele werkwoord zonder ir
Tt: is, is, it, issons, issez, issent
Stam hele werkwoord zonder re
Tt: s, s, geen uitgang, ons, ez, ent
http://rudolfsteinercollege.nl/files/Media/werkwoorden%20Frans.pdf

Toegevoegd na 5 minuten:
Vt van finir:
Finiss met de uitgangen: ais, ais, ait, ions, iez, aient
Vt van vendre:
Vend met de uitgangen: ais, ais, ait, ions, iez, aient

Toegevoegd na 15 minuten:
Onvoltooid tegenwoordige toekomende tijd (o.t.t.t.)
Finir
Finirai, finiras, finira, finirons, finirez, finiront
Vendre
Vendrai, vendras, vendra, vandrons, vendrez, vendront.

Onvoltooid verleden toekomende tijd (o.v.t.t.)
Finir
Finirais, finirais, finirait, finirions, finiriez, finiraient.
Vendre
Vendrais, vendrais, vendrait, vendrions, vendriez, vendraient.

Toegevoegd na 22 minuten:
bij de o.t.t.t. en de v.t.t.t.
bij werkwoorden eindigend op ir gebruik je het hele werkwoord,
bij werkwoorden eindigend op re valt alleen de laatste e weg.

Toegevoegd na 40 minuten:
Voltooid deelwoord van finir is stam + i (fini = gestopt)
Voltooid deelwoord van vendre is stam + u (vendu = verkocht)
Het hulpwerkwoorden zijn avoir of être (hebben of zijn)

Bij vervoeging met être krijgt het voltooid deelwoord +e voor vrouwelijk en + s voor meervoud erbij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Compliment voor JoanDArc voor het zo uitgebreid en volledig antwoord geven op de vraag van Smollie!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Winnetou, dank je wel.
Hopelijk heeft Smollie het uitgeprint en 'snachts onder het hoofdkussen gelegd.
Lesboeken zijn vaak alleen nuttig voor iemand die het al weet.
Als een docent dit soort lijsten een paar dagen voor het proefwerk uitdeelt, wordt de weg naar het proefwerk een stuk rustiger.
Kwestie van Onderwijstechnologie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies, JoanDArc! Helaas worden leerlingen vaak genoeg het (stress) bos in gestuurd zonder duidelijke aanwijzingen, waardoor ook na het proefwerk amper iets blijft hangen, behalve dat je het wel of niet "gehaald" hebt :-(
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
thanks