Als ik bij een verslag moeilijke woorden verklaar in een apart lijstje, moet ik ze dan nog uitleggen in het verslag zelf?

Lijstje = verklarende woordenlijst.

En als het begrip niet nog een keer in het verslag uitgelegd hoeft te worden, hoe weet de lezer dan dat hij/zij naar de verklarende woordenlijst kan gaan om de definitie van het begrip op te zoeken?

B.V.D.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is een profielwerkstuk.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
4.6K
Amadea
9 jaar geleden
Als het slechts een verslag is, waarom zou je daar dan zoveel moeilijke woorden in gebruiken? De bedoeling van een verslag is dat je aan je opdrachtgever laat weten wat je gedaan hebt. Je zou ervan uit moeten gaan dat de opdrachtgever bekend is met die termen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is eigenlijk een profielwerkstuk, excuses.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het altijd prettig om moeilijke begrippen in de tekst uit te leggen en toe te lichten. Dit is goed om voor jezelf te kijken als je het uit kan leggen en dit maakt het voor de lezer gemakkelijker om te begrijpen en te lezen. Stel je voor dat je een verslag aan het lezen bent en je moet 2x per pagina naar de laatste pagina bladeren om op te zoeken wat een moeilijk woord betekent. Ik vind dit persoonlijk erg storend.

Het beste antwoord

Als je een verklarende woordenlijst hebt zou je bij die worden in de tekst een * kunnen zetten.
Onderaan de bladzijde zet je datzelfde * met daarbij: verklaring van woord zie lijst achter in het verslag
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zeer juist, een plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit kun je ook gebruiken als je vaak een afkorting gebruikt voor bijvoorbeeld een chemische reactie?
anneliez
9 jaar geleden
Je kunt het in principe overal voor gebruiken. Pas alleen op dat je verslag niet onleesbaar wordt door te veel afkortingen. Het leest niet makkelijk als je steeds achter in de scriptie moet gaan opzoeken wat er bedoeld wordt. Chemische reacties zou ik dus gewoon uitschrijven