Wat is het verschil tussen "Ty prekrasnyj"en "Ty prekrasna" ?

Hoi,

Ik ben russisch aan het leren en heb ook een app die nu nog wat standaard zinnetjes doorneemt en nou kwam ik het volgende tegen.

прекрасный = Happy
Ты прекрасный = You are happy

Ik weet dat er zich in het russisch in een actieve zin geen werkwoord 'zijn' bevindt.

Tegelijker tijd (een paar zinnen daarvoor) was er ook dit:

усталый = Tired
Ты устал = You are tired

Ik vond het vreemd dat er bij "Ты устал" wel een vervorming plaats vond (namelijk усталый --> устал) maar bij ''прекрасный'' niet.

Toen ging ik eens googlen en toen zag ik bij het eerste zoekresultaat dit:

Ты прекрасна

Dus nu ben ik een beetje door de war.

Is ''Ты прекрасный'' echt een goede zin? Is "прекрасный" niet gewoon een bijvoeglijk naamwoord dat moeten worden vervormd wanneer men ''You are happy'' wil zeggen?

Zou iemand mij hier wat duidelijkheid over willen geven? :-)

Хорошо Спасибо

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Het beste antwoord

Ty prekrasnyj Zeg je tegen een man/jongen (of tegen een object met mannelijk geslacht).
Ty prekrasna tegen iets vrouwelijks.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje voor de snelle reactie! Is hier misschien een tabel van te vinden? Want ik denk niet dat dat altijd -yj bij mannelijk is en -a bij vrouwelijk of wel? En meervoud? En dan ook nog eens 6 naamvallen.... Ik heb op veel sites gezocht maar ik kon geen tabel vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is idd niet makkelijk te zeggen. Het zal meer stampen zijn met wat veelvoorkomende opties dan simpel a=dit yj= dat idd. http://masterrussian.com/vocabulary/common_nouns.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je! Die site kan ik handig gebruiken voor het geslacht van zelfstandige naamwoorden. Zelf heb ik ook nog even gezocht en mocht het anderen interesseren : http://en.wiktionary.org/wiki/холодный --> Onder het kopje ''Declension''. In dit schema zag ik helemaal onderaan bij ''Short Form'' welke vorm je moet gebruiken als je het tegen iets mannelijks, vrouwelijks, onzijdigs of meervoud hebt. Nogmaals dank :-)