Wie is pierlala?

In het Nederlands bestaat er een speekwoord dat gaat als volgt: eruitzien als de dood van Pierlala. Wie is deze Pierlala?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
5.3K

Het beste antwoord

Pierlala verscheen in 1672 in een liedboekje uit de Noordelijke Nederlanden. Maar het lied is waarschijnlijk ouder omdat het eerst mondeling doorgegeven werd van de ene op de andere generatie.
In de liedteksten wordt het leven van de snaakse, broodmagere Pierlala beschreven. Pierlala laat zich onder meer laat begraven om uit het leger te komen, en klimt daarna weer uit zijn doodskist om het begrafenisfeest te verstoren.

Volgens een legende is Pierlala geboren op de Katerhoek in Ursel. Wanneer hij precies geboren is, is niet bekend.
Maar er is ook een figuur Pierlala in de Duitse stad Stade (tussen Bremen en Hamburg). Men had er een houten beeldje dat een treffende gelijkenis vertoont met de Pierlala-figuur in Ursel. De Pierlala-figuur zou in Stade terecht kunnen zijn gekomen door Vlamingen die hun Pierlala-figuur meenamen. Zij weken uit naar Duitsland vanwege de gevolgen van de onverdraagzaamheid tussen katholieken en protestanten. Buiten Stade is Pierlala onbekend in Duitsland.

Volgens een ander verhaal baatte Pierlala in de 18de eeuw een herberg uit op de Katerhoek in Ursel. Pierlala zorgde er voor de ambiance en speelde er op de doedelzak of op de vedel, zong en danste. Daar werd ook veel gedronken. De lekkere streekdranken herinneren aan deze herberg.

Er zijn dus wel wat onduidelijkheden omtrent het leven van Pierlala en of hij wel echt bestaan zou hebben. Maar feit is wel dat Ursel de legende van figuur Pierlala jaarlijks gedenkt en viert in een folklorestoet op de tweede zondag in september.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is een Vlaams, fictief personage die veel wegheeft van 'onze' Tijl Uilenspiegel.
Hij staat bekend om z'n kwajongensstreken en kritiek op de mensheid, maar het meest omdat hij uit zijn doodskist opstond.
In het poppenkastspel is Pierlala de Dood zelf.
De naam Pierlala wordt dan ook nog steeds gebruikt als speelse naam voor de Dood of de Duivel.