Wat is juist: kerst of Kerst? En Eerste Kerstdag of eerste kerstdag? Of Eerste kerstdag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
10.6K
Amadea
9 jaar geleden
Dat hangt af van de betekenis: schrijf je het in religieus of in werelds opzicht? Je gaat op Kerstavond naar de kerk, je hangt een kerstbal in de boom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens het groene boekje is het kerstavond ;-)
Maar gelukkig is het volgens het witte boekje wel Kerstavond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hang anders ook kerstballen om religieuze redenen in de boom, maar dat maakt het niet vanzelf Kerstballen. En wat als ik op kerstochtend naar de kerk ga?
Computoon
9 jaar geleden
Ook kerstavond is met een kleine k, volgens het Groene Boekje.
Op http://woordenlijst.org/voorvoegsel/k/82 en verder tref je een flink aantal samenstellingen met 'kerst' aan. Er zijn er maar 3 bij met een K:
Kerstkind (in de betekenis: het Kind Jezus). Met een k een kind dat met Kerstmis geboren is.
Kerstman (als eigennaam van deze traditionele figuur.) Met een kleine k degene die die figuur speelt.
Kerstmis (het kerstfeest), met een kleine k een mis bij gelegenheid van Kerstmis
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het Groene Boekje is de officiële spelling, het Witte Boekje is de alternatieve spelling.
Het is niet de bedoeling beide spellingen door elkaar te gebruiken.
Dus niet bv paasfeest (groene spelling) en Kerstfeest (witte spelling) met de uitleg: het mag allebei.
Computoon
9 jaar geleden
Het Witte Boekje geeft inderdaad een alternatieve spelling maar die is niet 'officieel'. De 'toegelaten varianten' in het Groene Boekje van 1954 waren dat wel al had de voorkeurspelling (what's in a name) de voorkeur en was deze voorgeschreven voor onderwijs en overheid. Wat dit betreft, zou ik ook een (bijv.) Paars Boekje kunnen uitgeven met spellingen als 'sjokolade' en 'kompjoeter'. Dat boekje zou dan net zoveel of net zo weinig waarde hebben als het Witte Boekje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Computoon, ik ben bang dat je teleurgesteld wordt. Het Groene Boekje is het resultaat van de officiële herziening van de spelling door de Nederlandse Taalunie op basis van de Spellingwet van 15 september 2005.
Het Witte Boekje is samengesteld en wordt uitgegeven door het Genootschap Onze Taal die de status heeft van een culturele Algemeen Nut Beogende Instelling’ (culturele ANBI).
(Ben ik jarenlang lid van geweest tot het moment dat ik vond dat het spijkers bij laag water zoeken werd). In de jaren 70 werd in de links-alternatieve hoek al een spelling gepropageerd door Koot en Bie van het Simplisties Verbond en de Socialistiese Partij (thans gewoon Socialistische Partij volgens het Groene Boekje) die in de buurt van jouw eventuele Paarse Boekje komt.Deze afwijkende spelling werd soms spottend de kommunistiese spelling genoemd. Kies je voor fonetische schrijfwijze, zul je weer een keuze moeten maken tussen de regio's welke als "standaard" moet gelden. Helaas, jouw Paarse Boekje zal niet zoveel waarde krijgen als het Groene en het Witte Boekje. Zelfs niet als je er een paarse kaft om doet.
Begin er dus maar niet aan, zoals DoeMaar zong: "Lajéninaja".
Computoon
9 jaar geleden
Mijn 'bezwaar' gold alleen het niet-officiële Witte Boekje dat net zo niet-officieel is als het Paarse Boekje dat vooralsnog niet op de markt komt:-) Van Onze Taal ben ik nog steeds plezier lid/abonnee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Computoon, dat heb ik ook zo begrepen, ik ben gewend om ook alle niet genoemde bezwaren voor de zekerheid gelijk maar mee te nemen ::)) Dat scheelt later vaak een hoop gedoe en houdt de kosten laag.

Het beste antwoord

Volgens Van Dale: kerst, eerste kerstdag.
Maar: Kerstnis.

Alle 'kerstwoorden' met 'kleine k' behalve Kerstmis.

Toegevoegd na 6 uur:
In aanvulling, van de site van Onze Taal:

"Kerst / kerst

Wat is juist: kerst of Kerst? En Eerste Kerstdag of eerste kerstdag?
In de witte spelling krijgen Kerst en Eerste Kerstdag hoofdletters; in de groene spelling worden deze woorden met kleine letters geschreven.

Zowel de witte als de groene spelling kent de regel dat de namen van feestdagen met hoofdletters worden geschreven. De witte spelling vat het begrip 'feestdag' ruim op: Eerste Kerstdag, Tweede Kerstdag, Kerst, Kerstavond, Kerstfeest, Kerstmis, Kerstochtend. Samenstellingen met kerst die geen (deel van een) feestdag aanduiden, en dus niet op bijvoorbeeld avond, dag of feest eindigen, krijgen geen hoofdletter: kerstkaart, kerstspel, kerstvakantie. Ook de wens fijne kerstdagen wordt met een kleine letter geschreven.

In het Groene Boekje krijgen alleen de officiële namen van feestdagen een hoofdletter. Dat leidt tot: eerste kerstdag, kerst, kerstavond, kerstfeest, Kerstmis."

Het Groene Boekje is de norm. Hierin staat de spelling zoals de medewerkers van de overheid die moeten hanteren en zoals die geleerd moet worden op de scholen.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus. Het Witte Boekje is een spellinggids met een alternatieve spelling.
Deze spelling wordt gesteund door het Platform de Witte Spelling. Op Wikipedia staat o.a. dat deze spelling gevolgd wordt door een groot aantal Nederlandse media, zoals de " Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw".
Bij controle van de spelling in deze drie kranten, bleek hier niets van waar. Zij gebruiken als norm de officiële spelling. Om de min te begrijpen heb ik uitleg nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook +je van mij. Prima antwoord en goede voorbeelden.

Andere antwoorden (1)

Volgens het witte boekje is het Kerst en Eerste Kerstdag. Maar het is o.a. kerstboom en kerstvakantie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En volgens de groene spelling:
Kerstman met een hoofdletter (eigennaam, figuur in de kersttraditie),
kerstman , de kerstmannen (persoon die voor Kerstman speelt)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@WasMaes + Plus, klopt als een bus