Hoe kun je 'ter hoogte van' schrijven voor datums?

Als ik een plek wil aanduiden zeg ik ter hoogte van huisnummer xxx of zoiets.

Als ik een datum wil aanduiden hoe doe ik dat? Bijv. 'deze dag 18 okt..'

Wat is een vergelijkbare term voor 'ter hoogte van' ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
2K
paulus811
9 jaar geleden
Is 'op' te simpel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik denk het. Dit is voor een formeel contract. Daarom. Bedankt voor je nieuwsgierigheid. :)
paulus811
9 jaar geleden
'De dato' is dan wellicht beter gekozen, meestal afgekort als d.d. De dato kun je gebruiken als je het kunt vervangen door het woord 'van' in het zinsverband.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
omstreeks 18 oktober
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt me ook juist, hartelijk bedankt! :)

Het beste antwoord

Je kunt ook d.d. gebruiken. Dat staat voor de dato. Dit komt uit het Latijn.
Bijvoorbeeld:
In antwoord op mijn brief, d.d. 18 oktober j.l. , kan ik u meededelen, dat ......
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je de precieze datum weet van datgene wat je wil beschrijven, schrijf je "op 18 oktober..."; als de datum van wat je wil beschrijven niet precies bekend is, maar wel ongeveer, schrijf je "rond 18 oktober...".

(ik heb voor mijn voorbeelden dezelfde datum gebruikt als jij in je toelichting hebt gebruikt)
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is dat formeel genoeg voor een contract?
Antoni
9 jaar geleden
Ja, maar dat is afhankelijk van de precieze tekst van het contract. Een zin als "Het salaris wordt uitbetaald rond de 25e dag van iedere maand." zou in een contract kunnen staan. "Hij komt rond de 15e november in dienst" is niet aan te raden voor de tekst van een contract, omdat zo'n zin onduidelijkheid schept. "Op" gevolgd door een precieze datum kan bijna altijd wel worden gebruikt. N.B. Bij een datum kan overigens ook "van" worden gebruikt, bijvoorbeeld als wordt verwezen naar een gesprek of een document uit het verleden, dus ik raad je aan de precieze tekst te laten controleren door iemand die wat meer verstand heeft van correct taalgebruik.
Amadea
9 jaar geleden
Wil je het heel formeel, dan schrijf je 'omstreeks' of 'omtrent' in plaats van 'rond'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omtrent lijkt mij te verwarren met het voorzetsel. Dus ik stem op 'omstreeks'.
Rondom / rond. Of 'om en nabij'.

Rond de 28e moet ik weer naar de tandarts.
Om en nabij de dertiende heb ik haar nog ergens gezien
Rondom de twintigste krijg ik een oproep

Of, minder nauwkeurig :

Half januari was het nog steeds geen winter
Eind oktober krijg ik de uitslag
Ergens half maart is hij jarig

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook in een formeel contract mag je wel degelijk een niet-nauwkeurige datumaanduiding gebruiken.

Zo staat er in mijn arbeidscontract dat het salaris rond de vijfde van de maand wordt uitbetaald (wat natuurlijk te maken heeft met de mogelijkheid dat de vijfde in het weekend valt).

Een elegante manier om dat te omzeilen kan ook het gebruik van ' voor' zijn. "Het verschuldigde bedrag dienst steeds voor de eerste van de volgende maand te worden voldaan' ofzoiets.