Hoe heet het als iemand die zelf erg veel fout doet en te leren heeft, altijd commentaar heeft op andermans fouten? (herkent eigen fouten niet)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
3.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die persoon noem je een betweter.
fisbel
9 jaar geleden
Mevrouwvande:
Een betweter is iemand die alles beter weet.
Persoon hoeft niet per se zelf fouten te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt.
Had de vraag niet helemaal goed gelezen.
kierkegaard47
9 jaar geleden
Voor mij is een betweter iemand die alles beter weet (of beter dènkt te weten), maar niet in voldoende mate om ook te weten wanneer-ie beter zijn mond kan houden. (mijn reactie zou er bv. een voorbeeld van kunnen zijn :) )
HeerVoldemort
9 jaar geleden
;-) Ik noem zo en iemand gewoon een "kansloos mannetje" of "kansloos persoontje"

Het beste antwoord

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of "De splinter in andermans oog wel zien, maar niet de balk in het eigen oog".

Toegevoegd na 16 minuten:
Zo'n persoon zou je een "domme wijsneus" kunnen noemen.

Toegevoegd na 19 uur:
Misschien is "incompetente wijsneus" nog beter.
Maar ik denk dat bovengenoemde spreekwoorden de lading beter dekken.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoel meer hoe je zo iemand noemt (bijv narcist enz), al vindt de uitspraak over de pot en ketel echt super haha
Amadea
9 jaar geleden
Dom impliceert ook nog niet dat er veel fouten gemaakt worden.
SimonV
9 jaar geleden
Die reactie verwachtte ik al. :-)
Klopt. Alleen zal iemand die dom is wel meer fouten maken dan iemand die niet dom is...

Andere antwoorden (3)

Die ziet wel de splinter in het oog van een ander, maar niet de balk in zijn eigen oog.
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: mijn aanvulling kwam een minuut voor jouw antwoord.
VS bedoelt overigens hoe je zo iemand noemt (bijv. narcist). Ik betwijfel of daar één woord voor bestaat.
Die persoon is waanwijs en laatdunkend.

Toegevoegd na 5 uur:
En om er nog een spreekwoord aan toe te voegen: 'De beste stuurlui staan aan wal'. Deze persoon is daar één van.
Amadea
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Maakt zo'n persoon zelf erg veel fouten?
Dat hoeft niet per se, volgens mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat de beste stuurlui aan de wal staan, kan tegenwoordig wel kloppen.
SimonV
9 jaar geleden
Bij dit spreekwoord ligt het accent op "zelf niets ondernemen", niet op het "zelf maken van fouten". http://nl.wiktionary.org/wiki/de_beste_stuurlui_staan_aan_wal
Amadea
9 jaar geleden
Niet erg betrouwbare bron, SimonV. Deze is beter: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/de-beste-stuurlui-staan-aan-wal
Het wil zeggen dat iemand die een karwei niet hoeft te doen en alleen maar toekijkt, vaak wel beter dan de uitvoerder(s) denkt te weten hoe het moet worden aangepakt. Daarbij is het nog maar de vraag of hij het écht beter zou kunnen. Zolang je dat niet hoeft te bewijzen, kun je jezelf makkelijk voordoen als 'expert'.
SimonV
9 jaar geleden
Ook hier ligt het accent op "zelf niets ondernemen", niet op het "zelf maken van fouten"... ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Simon, na een opmerking: de beste stuurlui staan enz. enz. beamen wij (als ex stuurlieden) dit altijd volmondig ::))
SimonV
9 jaar geleden
@JoanDArc: vanzelfsprekend! :-)
Eigen fouten niet herkennen past bij het Dunning-Kruger effect, maar dat wil niet meteen zeggen dat die mensen constant commentaar op anderen hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Het dunning-krugereffect treedt op bij incompetente mensen die het vermogen missen om in te zien dat hun keuzes en conclusies soms verkeerd zijn. Bij iemand die zelf erg veel fout doet en te leren heeft, hoeft dat niet het geval te zijn.