Wat is het verschil tussen relativeren en rationaliseren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
5.4K

Antwoorden (2)

Het zijn twee heel verschillende begrippen:
Relativeren is "op het betrekkelijke van iets wijzen".
Rationaliseren is "verstandelijk verklaren".

Toegevoegd na 33 minuten:
Voorbeeld:
Stel je wordt afgewezen door iemand.
Door relativeren plaats je je pijnlijke gevoel in een ander perspectief ("Heel naar, maar dit kan iedereen wel eens overkomen").
Door rationaliseren probeer je je pijnlijke gevoel via redeneringen te verzwakken ("Zo leuk was die ander ook niet").
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jouw voorbeeld van rationaliseren vind ik niet heel sterk, het schuurt bovendien een beetje tegen relativeren aan.
Ik zou eerder een voorbeeld geven als "door de nare ervaringen die de ander net achter de rug heeft, is hij/zij nu niet in staat een emotionele relatie aan te gaan".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
???
Relativeren houdt in dat je het allemaal niet zo zwaar opneemt. Als jij de kunst verstaat om te relativeren, zul je ontspannen in het leven staan. Door te relativeren kun je het betrekkelijke van dingen gemakkelijk inzien. Je laat je niet uit het veld slaan door problemen, maar kunt er eenvoudig wat afstand van nemen. Je zult beseffen dat niet alles wat zorgelijk lijkt écht zo belangrijk is. Het is een kwestie van je schouders ophalen en verder gaan en je niet gek laten maken door tegenslagen. Het is een levensinstelling.

Bij rationaliseren gaat het om je verstandelijke redenatie. Je haalt de emotie eraf door alleen te kijken naar de feiten en door de mogelijke gevolgen van gedrag te beredeneren. We gebruiken rationaliseren vaak om ons gedrag goed te praten of om onze emoties te verklaren. Je zoekt dus naar een redelijke verklaring voor wat je doet of voor wat je besluit. En je noemt soms betere redenen dan de echte redenen. (Je koopt bijvoorbeeld een nieuwe auto omdat je verleid bent door de reclame, maar je zegt dat je tóch al een nieuwe auto wilde kopen omdat je aan je huidige auto zoveel onkosten had (wat niet per se waar hoeft te zijn). Rationaliseren is niet alleen bedoeld om anderen te overtuigen, maar vooral ook om jezelf ervan te overtuigen dat je bewuste keuzes maakt en goede dingen doet. Het is een copingmechanisme.
Toegevoegd op 18 april 2019 22:25: bron