Is een "tautologische tautologie" een goed voorbeeld van een tautologie?

Of is het eerder een pleonastisch pleonasme?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Antwoorden (1)

Dat zou dan een pleonasme zijn.

Het eerste woord zegt namelijk iets over tweede woord wat al duidelijk was als je alleen het tweede woord had gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Bij een pleonasme wordt eigenlijk een DEEL van het begrip herhaald, dat al inherent is aan begrip. Dat kan dus nooit hetzelfde woord zijn (Inherent betekent onafscheidelijk verbonden zijn met).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lieve is een deel van lieverd (lief persoon) net als groen een deel van gras is (groene sprieten). lieve "lief persoon"
groene "groene sprieten" Dat lieve en lieverd hetzelfde stamwoord(?) gebruiken is voor de uitleg toch geen probleem? "Dat kan dus nooit hetzelfde woord zijn" Het is ook niet hetzelfde woord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoel ik ben ook geen fan van de voorbeelden. Maar in mijn ogen is het technisch een pleonasme.
SimonV
9 jaar geleden
Pleonastisch is het bijvoeglijke naamwoord van pleonasme.
Dus dat is - wat de betekenis betreft - exact hetzelfde woord. :)
Groen is niet het bijvoeglijke naamwoord van gras.
SimonV
9 jaar geleden
Taaladvies:
In een pleonasme wordt een eigenschap die noodzakelijk eigen is aan het genoemde ten overvloede in een bepaling uitgedrukt. De vraag van VS is of een pleonastisch pleonasme een goed voorbeeld van een pleonasme is.
Het is geen fraai voorbeeld van een pleonasme, maar met bovenstaande definitie technisch gezien inderdaad toch wel een pleonasme... :) Plus! http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/664/pleonasme_tautologie/