Waarom hebben de mensen allemaal andere talen bedacht ?

je hebt bijna in elk land wel een eigen taal neem dan alleen Engels ofzo

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-_-

Het beste antwoord

Die hebben ze niet bedacht. Taal is bij uitstek datgene wat ontstaat wanneer een groep mensen tracht met elkaar te communiceren.
Vroeger sprak zo ongeveer elke landstreek, elk dorp, ja, elke WIJK zijn eigen dialect (vorm van een taal). Pas sinds de invoering van de boekdrukkunst, in samenwerking met staatkundige grenzen, zijn er centrale 'talen' ontstaan waar bepaalde groepen dialecten onder vallen. Die groepen noemen we dan 'taal'.
Wat precies welke taal is, is soms een kwestie van geografie, soms van willekeur, en soms van gewoonte, als de gelijkenis maar net voldoende is om elkaar te verstaan.

Wordt een taalgroep afgescheiden van de 'hoofdtaal', dan ontwikkelen ze zich vervolgens onafhankelijk van elkaar. Zo stammen het hedendaagse Nederlands, maar ook het Vlaams, het Surinaams en het Zuid Afrikaans allemaal van ze zelfde taal in een bepaalde fase. Zuid-Afrikaans is al het langst 'weg van de bron', en heet inmiddels zijn eigen taal.

Taal is dus geen objectief gegeven, maar een levend organisme, dat niet altijd even makkelijk in groepjes te verdelen is. Zij vormt zich rondom de mensen die haar gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat talen niet statisch zijn en de wereld nogal groot is vergeleken met de mens. Woorden en zinnen veranderen aldoor in uitspraak, betekenis, opbouw enzovoort. Je kan je dan vast wel voorstellen dat wanneer mensen afgescheiden van elkaar leven deze ontwikkelingen allemaal op een andere manier gebeuren. Zo is voor bijna alle Europese talen één oorspronkelijke taal aan te wijzen, namelijk het Proto-Indo-Europees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn dol op eigen talen; in huisgezinnen worden vaak andere woorden gebruikt om iets aan te duiden dan bij de buren, dat verstevigt het groepsgevoel.
Hetzelfde vind je terug bij beroepsgroepen; artsen, bouwvakkers en marktkooplui hebben allen een eigen idioom of vaktaal. Mensen onderscheiden zich graag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ontstaan van talen is een gevolg van de omvang van de aarde. Neem 2 groepen mensen die dezelfde taal spreken, en zet ze in 2 uithoeken van de wereld. Na enkele generaties beginnen verschillen in uitspraak en dictie te ontstaan. Luister maar eens naar een Zuid-Afrikaan en een Nederlander, die in 1650 nog dezelfde taal spraken. Wie nog langer wacht bijvoorbeeld 10 eeuwen, krijgt 2 nieuwe talen. Zoals het Frans en het Spaans, die nog maar oppervlakkig op elkaar lijken. Talen kunnen door veel oorzaken ontstaan. Mensen bedenken bijvoorbeeld woorden om voorwerpen mee te beschrijven. Chinezen doen dat met andere klanken en woordvormregels dan wij. Ook lenen volken woorden van elkaar, maar ze veranderen de uitspraak en betekenis ervan. Een voorbeeld is het Nederlandse woord ‘eendenkooi’. In het Amerikaans-Engels werd dat decoy, oftewel ‘hinderlaag’.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Toren_van_Babel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee dan, een plusje voor de humor.
Ik hoop tenminste dat je hem wel met die intentie geplaatst hebt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
euh nee, presenteer het niet als wetenschappenlijk feit, maar als enige uitgebreide geschiedsschijving aangaande de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 menno, jammer dat Marleen dit ziet als humor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt sterre en 0800 voor de plusjes
Omdat elk volk zijn eigen taal heeft. Ne zo als elk volk zijn eigen geloof heeft..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
menno heeft gelijk,de toren van babel lezen,dan snap je alles