Het woord 'kist' wordt hierbij in vergelijking en overdrachtelijke toepassing gebruikt. Het is een schertsende benaming voor lompe schoenen.
Het is te vergelijken met 'bakbeest'. Dat is een bijnaam, die men aan zware ankers gaf. En later werd die term ook toegepast op elk lomp moeilijk te hanteren voorwerp.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De betekenis ‘soldatenschoen’ is gebaseerd op de lompe vorm van dat schoeisel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bron: M. Philippa e.a. (2003-2009) Etymologisch Woordenboek van het Nederlands

Toegevoegd na 13 minuten:
Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Legerkist staat nog dit: "De benaming kisten komt uit de geschiedenis. Vroeger waren de militaire laarzen voor de linker- en rechtervoet gelijk. De voorzijde had een hoekig uiterlijk. Hierdoor leken de laarzen op kistjes."
Antoni