Ik heb nog altijd de neiging om na een komma de zin verder te laten gaan met en. Waarom ook al weer is dat taalkundig niet correct?

Voorbeeld, nou zit ik hier een voorbeeld te bedenken!!!, en!!! daarbij me afvragend waarom ik dat doe, als je begrijpt wat ik bedoel

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klinkt bekend, en wij zijn vast niet de enige ;-
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat vind ik nou een goeie vraag. Ik heb het ook geleerd maar weet ook niet meer hoe het zit.

Antwoorden (2)

Je hebt ongelijk. Het is niet altijd niet-correct. Het mag dus soms wel.

Deze website https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/komma-voor-en geeft hierover deze informatie:

"Is het waar dat er nooit een komma voor en mag staan?

Nee. Zo geformuleerd is deze regel veel te algemeen en daardoor onjuist. Als en de laatste twee elementen van een opsomming koppelt, zoals in 'A, B, C en D', gaat de regel meestal wel op. Maar en komt niet uitsluitend in opsommingen voor.

Een komma geeft een (kleine) rust aan, maar kan ook de interpretatie van een zin bepalen. In sommige zinnen is een komma voor en daarom noodzakelijk. Het ontbreken ervan kan tot twee soorten misverstanden leiden: een niet-bedoelde betekenis of een zinsstructuur die de lezer even op het verkeerde been zet. Van beide soorten misverstanden geven we enkele voorbeelden.

Niet-bedoelde betekenis:
• Hij leerde er jongens kennen die dol waren op een biertje en meisjes met blonde haren. (Zonder komma leerde hij er zelf geen meisjes kennen.)
• Hij schreef over de geschiedenis van handschriften en schoolboeken over de kunst van het schrijven. (Zonder komma schreef hij zelf geen schoolboeken.)
• Onder de gasten zagen we mevrouw Bruinsma, de moeder van de jubilaris en de burgemeester. (Zonder komma waren er drie gasten óf is mevrouw Bruinsma ook de moeder van de burgemeester; mét komma is mevrouw Bruinsma de moeder van de jubilaris.)

Leesproblemen:
• De raad geeft een opsomming van leerstoelen Nederlands en Neerlandistiek is hierbij niet als afzonderlijke studie geteld.
• In dat rijtje is de eerste groter dan de tweede en de derde groter dan de vierde.

Veel lezers zullen na en even in verwarring gebracht zijn. Het leek er even op dat na en het tweede deel van een opsomming zou volgen. Maar en blijkt een nieuwe mededeling in te leiden. Een komma voor en had die verwarring kunnen voorkomen. Overigens verdient in dergelijke zinnen de puntkomma vaak de voorkeur boven het voegwoord en.".

Cursiveringen op de website zijn bij het kopiëren van de tekst verdwenen. Dit maakt het lezen van de tekst misschien moeilijker. De originele tekst kan je op de website zelf lezen.
Antoni
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Ik vind het zelf ook niet echt een goed voorbeeld van Onze Taal. Ik begreep namelijk toen ik de zin voor het eerst las, dat mevrouw Bruinsma niet alleen de moeder van de jubilaris was, maar ook de functie van burgemeester bekleedde. Er was dus maar één gast die opviel... Als mevrouw Bruinsma de moeder van de burgemeester was, zou ik hebben geschreven "van de burgemeester". De zin uit het voorbeeld is dus sowieso verwarrend en zou naar mijn mening sowieso anders moeten zijn geschreven, bijvoorbeeld door aan te geven hoeveel gasten er opvielen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet echt heel zeker dat ik vroeger geleerd heb dat er na en geen komma kwam, nooit. Maar het kan best dat dat inmiddels veranderd is.
In het geval van een komma of en. Als je ‘en’ gebruikt heb je te maken met een opsomming. Als je een komma gebruikt in dezelfde situatie is dat ook een opsomming. Stel je zegt: ‘.... , en’ is dat dus dubbelop, je zegt twee keer een opsomming en dat is overbodig.